بورسفرابورس

اهمیت پاسخگویی به نیازهای بازار از سوی استارت‌آپ‌ها ‏

به گفته نظام دوست شناخت بازار و پاسخگویی به نیازهای بازار به اندازه ایده‌های مطرح‌شده مهم است و اگر ایده به مرحله تجاری‌سازی نرسد ارزش خود را از دست می‌دهد.

رئیس اداره نهادهای نوین مالی فرابورس ایران در مراسم «افتتاح استارت‌آپ استدیو تهران» یکی از مشکلاتی که استارت‌آپ‌ها با آن مواجه می‌شوند را طی کردن روند تامین مالی در زمان آغاز به کار دانست و گفت: اینکه استارت‌آپ‌ها قبل از شروع به فعالیت با فرایندهای تامین مالی آشنا شوند بسیار حائز اهمیت است چراکه این شناخت آن‌ها را در تامین مالی و جذب سرمایه بسیار یاری می‌رساند.

به گزارش آرمان اقتصادی، حسین نظام دوست  در این مراسم که ۲۴ اردیبهشت‌ماه در پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران برگزار شد یکی از چالش‌هایی که ایده‌پردازان با آن مواجه می‌شوند را فاصله آنان با سازوکارهای بازار و تجاری‌سازی ایده‌ها عنوان کرد و افزود‌: شناخت بازار و پاسخگویی به نیازهای بازار به اندازه ایده‌های مطرح‌شده مهم است و اگر ایده به مرحله تجاری‌سازی نرسد ارزش خود را از دست می‌دهد.

وی تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت دانش بانی ایرانیان (با عنوان استارت‌آپ استدیو تهران) و پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران با هدف بهره‌مندی از حمایت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه را به فال نیک گرفت و گفت: مراکز دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و همچنین شتاب‌دهنده‌ها از اجزای لازم برای رشد و توسعه اکوسیستم استارت‌آپی هستند که همکاری و هم‌افزایی تمامی این اجزا در کنار یکدیگر به رشد و توسعه مجموعه‌های نوپا و نوآور و در ادامه رشد اقتصادی کشور خواهد انجامید.

رئیس اداره نهادهای نوین مالی فرابورس ایران در ادامه با بیان اینکه آرزوی هر استارت‌آپی این است که به مرحله TPO (عرضه سهام در بازار سرمایه) برسد، گفت: بازار SMe (بازار شرکت‌های کوچک و متوسط) فرابورس ایران برای حمایت از شرکت‌های کوچک، متوسط و دانش‌بنیان راه‌‌اندازی شده است و آن‌ها را در رسیدن به IPO کمک می‌کند. اما نباید از این مسئله غافل شد که شرکت‌ها بعد از رسیدن به مرحله عرضه اولیه در بورس، به تامین مالی بیشتری نیاز دارند.

نظام‌دوست همچنین به کارکرد بازار دارایی فکری فرابورس ایران به عنوان بستر معاملاتی پتنت‌ها اشاره کرد و گفت: از سال ۹۳ این بازار در فرابورس کار خود را آغاز کرده است و تا کنون ۹ معامله در آن انجام شده که به تجاری‌سازی پتنت‌ها منجر شده است.

وی در پایان به چالش‌هایی که شرکت‌های موجود در بازار سرمایه از جمله بورس‌ها، کارگزاری‌ها و … از طریق رویداد فین‌استارز به عنوان بزرگ‌ترین رویداد استارت‌آپی ایران و خاورمیانه مطرح کرده‌اند، اشاره کرد و افزود: دانشجویان می‌توانند برای این چالش‌ها که در حوزه‌هایی همچون کشف تقلب و احراز هویت مطرح شده‌اند ایده و راهکار ارائه ‌دهند و اگر راه‌حل آن‌ها به رفع این چالش‌ها کمک کند با شرکت ارائه‌دهنده چالش‌ مورد نظر وارد مذاکره شوند که ممکن است به عقد قرارداد میان سرمایه‌گذار و ایده‌پرداز منجر شود.

 

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا