اقتصاد کلان

مصباحی‌مقدم: ۸۰ درصد اقتصادکشور در دست حاکمیت است/ حجم نقدینگی در ۱۳ سال ۲۵ برابر شده

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امکان کاهش هزینه‌های دولت وجود دارد، علاوه بر این باید سیاست‌های پولی و ارزی نیز اصلاح شود. تزریق این حجم از نقدینگی، سیلاب مخربی را در کشور ما ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،غلامرضا مصباحی‌مقدم در مراسم بزرگداشت شهیدان رجایی و باهنر در حرم مطهر رضوی گفت: دولت به معنای حاکمیت در کشور ما، امروز حدود ۸۰ درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارد و  ۲۰ درصد بیرون از دولت به معنای حاکمیت است. زمانی که سخن از دولت به میان می‌آید، قوه مجریه جایگاه ویژه‌ای دارد زیرا بخش اعظم نیروی انسانی و مدیران کشور و بخش اعظم منابع و اختیارت در اختیار دولت است.

وی اضافه کرد: برخی از مطبوعات در چند روز اخیر که به حضور رئیس جمهور در مجلس منتهی شد، القا می‌کنند که رئیس جمهور باید اعلام کند که چه در اختیار دارد، موانع پیش رویش چیست و چه اهرم‌هایی در دستش است. این نوعی القا بوده که دست رئیس جمهور و دولت خالی است در حالی که چنین نیست. می‌توان به بودجه کل کشور نگاه کرد که این بودجه در سال ۱۳۹۷ یک تریلیون و ۱۴۰ هزار میلیارد تومان بوده و این عدد به درآمد ملی یا کل کشور ما بسیار نزدیک است؛ بنابراین نمی‌توان گفت که چیزی در دست دولت نیست واختیاری ندارند.

مصباحی‌مقدم با بیان این‌که «امکانات دولت عمومی و ملی در اختیار دولت و دولتمردان است»، عنوان کرد: آن‌چه اهمیت دارد، این است که ما در این منابع ملی که دولت در اختیار دارد شاهد باشیم که مدیریت آن به گونه‌ای صورت بگیرد که کارآمد باشد. مهم صرف کردن و خرج کردنی است که توسعه، زایندگی و پیشرفت ایجاد کند  که این امر نیازمند کفایت، تدبیر، قدرت مدیریت و شخصیت‌های کاردان وتوانا با تفکر مستقل است. منظور از این شخصیت‌های کاردان با تفکر مستقل این بوده که در طی چند دهه گذشته غالبا تفکر حاکم بر اقتصاد کشور ما تفکر وابسته به اندیشه نولیبرالیسم بوده که حتی در ایالات متحده آمریکا نیز نتوانسته مشکلات را حل کند، ایالات متحده آمریکا که اکنون بیش از ۳۰۰ سال سابقه دارد و در ابتدا از مهاجران اروپایی شکل گرفت و قدرت زیادی داشت، امروز دچار فقر گسترده در کشور خود است. ۴۰ تا ۴۸ میلیون نفر فقیری دارد که کمک غذایی دریافت می‌کنند. یعنی آمریکا نتوانسته فقر را برای خود حل کند.

وی با اشاره به این‌که «انتظار امروز، صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی دولت است»، تصریح کرد: امکان کاهش هزینه‌های دولت وجود دارد. علاوه بر این باید سیاست‌های پولی و ارزی نیز اصلاح شود. تزریق این حجم از نقدینگی، سیلاب مخربی را در کشور ما ایجاد کرده است. از ۱۳ سال قبل تاکنون پول ما از نظر حجم نقدینگی ۲۵ برابر شده اما تولید ملی ما شاید ۱.۵ برابر هم نشده باشد. نقدینگی باید با رشد تولید متناسب باشد. با رشد نقدینگی نمی‎توان کشور را اداره کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: اکنون دولت می‌تواند از این نقدینگی  به عنوان فرصت استفاده کند به شرط اینکه این نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، اگر این کار صورت گیرد، تولید ملی جان گرفته، اشتغال ایجاد شده، رفاه پدید می‌آید و قدرت اقتصاد ما  شکوفا می‌شود، یک کشور قدرتمند از نظر اقتصادی بهتر می‌تواند با دولت‌های دیگر چانه‌زنی کرده، وارد مذاکره شود و حرف خود را به کرسی بنشاند تا اینکه این ۸۰ درصد را درست استفاده نکرده و بگوییم حاضریم با دیگران وارد مذاکره شویم و توافق کنیم.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا