بین الملل

ترامپ از اوپک خواست تولید را افزایش ندهد/سقوط ۲ درصدی قیمت نفت

پس از این که ترامپ اوپک را تحت فشار گذاشت که تولید خود را برای تقویت قیمت‌ها کاهش ندهد، قیمت‌های نفت بیش از ۲ درصد سقوط کردند.

همچنین بخوانید

به گزارش خبرنگار مر به نقل از رویترز، روز سه‌شنبه، پس از این که ترامپ اوپک را تحت فشار گذاشت که تولید خود را برای تقویت قیمت‌ها کاهش ندهد، قیمت‌های نفت بیش از ۲ درصد سقوط کردند؛ قیمت نفت برنت به زیر ۷۰ دلار و قیمت نفت آمریکا به زیر ۶۰ دلار سقوط کرد.

از سوی دیگر، دلار آمریکا به بالاترین قیمت ۱۶ ماهه خود نزدیک شده است که این نفت را برای کشورهایی که از ارزهایی غیر از دلار استفاده می‌کنند گران‌تر می‌کند و در نتیجه تقاضا کاهش می‌یابد.

قیمت هر بشکه نفت برنت، که بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت خام است، تا ساعت ۱۴:۲۱ به وقت تهران ۱.۶۹ دلار یا ۲.۴۱ درصد سقوط کرد و به ۶۸.۴۳ دلار رسید. نفت برنت دیروز پس از این که در پی اظهارات وزیر انرژی سعودی بیش از ۱ درصد جهش کرده بود، در انتها تحت تاثیر سخنان ترامپ روند خود را معکوس کرد و با ۶ سنت افت به کار خود پایان داد.

قیمت هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۱.۴۸ دلار یا ۲.۴۷ درصد سقوط کرد و ۵۸.۴۵ دلار رسید. این شاخص نفتی هم دیروز پس سخنان ترامپ، سودهای خود را از دست داد و ۲۶ سنت افت کرد.

هر دو شاخص نفت بیش از ۲۰ درصد نسبت به رکوردهای ۴ ساله خود که در ماه اکتبر ثبت کرده بودند، سقوط کرده‌اند.

تحلیل‌گر بانک آمریکا مریل لینچ، در یادداشتی به مشتریان خود نوشت: رشد آسمان‌خراش‌گونه تولید نفت در آمریکا، در کنار بشکه‌های اضافی نفتی که از سوی عربستان سعودی و روسیه به بازارها سرازیر شده‌اند، توازان بازارهای نفت را به هم ریخته‌اند. ذخایر انبارهای نفت خام جهان دوباره در حال رشد هستند.

ترامپ تصریح کرد که می‌خواهد قیمت‌های نفت افت کنند.

رییس‌جمهور آمریکا در پیام توییتری دوشنبه شب خود نوشت: همان‌طور که امید داشتیم، عربستان سعودی و اوپک، تولید نفت خود را افزایش نخواهند داد. قیمت‌های نفت بر اساس عرضه، باید خیلی از این‌ها پایین‌تر باشد.

این باعث شد قیمت‌های نفت در پایان روز دوشنبه به شدت افت کنند و همین روند به روز سه‌شنبه هم سرایت کند.

مریل لینچ می‌گوید تولید نفت خام آمریکا در سال ۲۰۱۹ از ۱۲ میلیون بشکه در روز فراتر می‌رود و این از صادرات نفت به سایر نقاط جهان پشتیبانی خواهد کرد.

تولید نفت خام تنها در ایالات‌متحده افزایش نمی‌یابد. روز سه‌شنبه قزاقستان اعلام کرد در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸، تولید نفت این کشور ۴.۸ درصد افزایش داشته و به ۷۴.۵ میلیون تن رسیده‌است که معادل ۱.۸۲ میلیون بشکه در روز است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا