امور زیربناییراه و ساختمان

لزوم ادغام شرکت های کشتیرانی

عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: ادغام شرکت های کشتیرانی با یکدیگر برای کاهش هزینه های تمام شده ضرورت دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  روزبه مختاری در برنامه «راه ابریشم» رادیو اقتصاد افزود: بنادر نقش مهمی در سرعت عملیات و همچنین در کاهش هزینه های تمام شده کالاها دارند.

وی همچنین با بیان اینکه شرکت های کشتیرانی با ساخت کشتی های بزرگتر به بنادر فشار وارد می کنند تا امکانات خود را توسعه دهند، اظهارداشت: رونق بنادر هزینه تمام شده و مدت زمان ماندگاری کشتی ها در بنادر را کاهش می دهد.

عضو اتاق فکر سازمان بنادر و کشتیرانی با اشاره به اینکه با کاهش هزینه تمام شده بنادر هزینه شرکت های کشتیرانی نیز کاهش خواهد یافت، گفت: این شرکت ها هزینه های ثابت و متغیر دارند.

وی افزود: هزینه شرکت های مورد نظر در خشکی رابطه مستقیمی با سطح عملیاتی بنادر دارد به طوری که با بالا بودن سطح عملیاتی هزینه شرکت های کشتیرانی نیز کاهش می یابد.

مختاری با تاکید براینکه برای رقابت در حوزه کشتیرانی کاهش هزینه تمام شده نقش مهمی دارد به طوری که هر چه یک کشتی بزرگتر باشد هزینه ها نیز بیشتر کاهش خواهد یافت، اظهار داشت: برای کاهش هزینه ها در سطح خشکی شرکت های کشتیرانی بزرگ با یکدیگر ادغام تا خدمات ارزانتری را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه هرچه یک شرکت کشتیرانی بزرگتر باشند هزینه تمام شده پائین تری دارد، گفت: تجهیزات تخلیه و بارگیری مهمترین شاخص در رشد و توسعه بنادر محسوب می شوند به طوری که هرچه تجهیزات بارگیری و تخلیه پیشرفته تر باشد سرعت و ایمنی در روند کار بالاتر خواهد بود.

عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته طول بیشتر اسکله ها و همینطور آبخور و پس کرانه را از دیگر مولفه های مهم در تعیین درجه اهمیت بنادر عنوان کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه بنادر کشورهای بزرگ دنیا به جدیدترین و بروزترین سیستم ها و مکانیزم های بندری مجهز هستند، افزود: استقرار سیستم نرم افزاری پیشرفته رونق خاصی به این بنادر بخشیده است.

مختاری در ادامه بیان داشت: بندر هر کشوری که بتواند خدمات بهتری به کشتی های بزرگ ارائه دهد به عنوان بندر هاب و مرکزی شناخته می شود.

وی گفت: هرچه بنادر اطراف کشور رشد بیشتری داشته باشند و خدمات بهتری را به شرکت های بزرگ ارائه دهند بنادر ایران به حاشیه رانده خواهند شد که این مسئله هزینه تمام شده را افزایش خواهد داد.

عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته از بندر جبل علی به عنوان باکیفیت ترین و بزرگترین بندر منطقه یاد کرد و افزود: بندر قطر نیز با سرعت هرچه تمامتر در حال توسعه و تجهیز است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان واردات و صادرات در میان بنادر حوزه خلیج فارس از بنادر ایران صورت می گیرد، اظهارداشت: هزینه تمام شده در بنادر ایران به دلیل وجود برخی مشکلات همچون عدم اعطای تسهیلات مناسب و سرعت پائین در انجام عملیات بسیار بالاست.

مختاری با بیان اینکه با توسعه و رونق بنادر اقتصاد کشور نیز شکوفاتر خواهد شد، گفت: سرمایه گذاری در بنادر هزینه تمام شده کشورها و همینطور مصرف کنندگان را کاهش می دهد.

وی در ادامه بزرگترین بندر ایران را بندر شهید رجایی در بندر عباس عنوان کرد و اظهارداشت: بنادر امام خمینی، بوشهر، خرمشهر و چابهار در جایگاه های بعدی قرار دارند.

عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته به رادیو اقتصاد یادآورشد: بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک بیشتر مورد توجه کشورهای افغانستان و هند است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا