بانکبانک و بیمه

عملکرد مثبت بانک توسعه صادرات در واگذاری اموال مازاد

عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات گفت: این بانک در مهلت قانونی با توجه به در اختیار نداشتن سهام مازاد، نسبت به واگذاری املاک و مستغلات از طریق مزایده اقدام کرده و اکنون در ردیف بانک‌هایی قرار دارد که عملکرد آنها در زمینه فروش اموال مازاد مثبت ارزیابی شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از بانک توسعه صادرات، با توجه به اعلام صریح رییس جمهور و وزیر اقتصاد در مورد حذر داشتن بانک ها از بنگاه داری و فروش اموال مازاد براساس قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در سال ۹۴ که مهلت قانونی آن تا پایان سال جاری است، برپایه آخرین آمار اعلام شده توسط امیر باقری معاون امور بانک، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد در۶ ماه ابتدای سال جاری ۶هزار میلیارد تومان از اموال و دارایی های مازاد بانک ها به فروش رفته که از این میزان حدود ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد سهام شرکت ها و هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اموال مازاد بوده است.
همچنین از آغاز دولت یازدهم موضوع فروش اموال مازاد بانک ها جدی تر از قبل در دستور کار قرار گرفت به گونه ای که براساس اعلام وزیر امور اقتصادی وقت از دولت یازدهم تا اردیبهشت سال جاری ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان املاک و دارایی های مازاد بانک ها و شرکت های بانکی دولتی به فروش رفته است.
برهمین اساس ابوذر سروش عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات با تاکید براینکه این بانک در زمینه واگذاری اموال مازاد در مجموعه نظام بانکی عملکرد بسیار مثبتی داشته، اظهار داشت: فروش اموال مازاد بانک ها بر دوطریق انجام می شود اول به صورت املاک و مستغلات است که برخی از آنها به خود مجموعه بانک تعلق دارد و برخی از مسیر تملیک و یا تملک در اختیار بانک قرار گرفته که ناشی از وصول مطالبات است و مورد دیگر بخش سهام است.
وی با بیان اینکه بانک توسعه صادرات سهام مازاد ندارد، عنوان کرد: براساس مهلت قانونی طی این ۳ سال بانک نسبت به واگذاری تمامی اموال مازاد از طریق طرح واگذاری اقدام کرد. براین اصل با توجه به هدف گذاری های انجام شده تا جایی که مقدور بود و امکان واگذاری وجود داشت اقدام لازم انجام شد و در مواردی که این شرایط برای فروش وجود نداشت تکالیف قانونی را انجام دادیم یعنی بایستی از طریق مزایده اموال مازاد را به فروش می رساندیم که برگزار شد اما باز هم برخی اموال به فروش نرفت، اما عملکرد بانک در این زمینه در مجموعه نظام بانکی بسیار مثبت ارزیابی شده است.
سروش در مورد راهکار پیشنهادی جهت فروش اموال مازاد بانک ها خاطرنشان ساخت: روش فروش اموال برای املاک و مستغلات به یک شیوه و برای بحث سهام و دارایی با شرایط متفاوت که کاملا مستقل است. در مورد فروش سهام با توجه به تاکیدی که رییس جمهور و شخص وزیر اقتصاد داشتند باید از بستر بورس استفاده شود و سهام شرکت ها یا به صورت نقد و یا به صورت اقساطی به ی کیا چند گروه از شرکت ها واگذار شود که در این زمینه ضمن موفقیت بانک توسعه صادرات در شیوه واگذاری سهام، مدل های موفقی هم داشتیم مانند بانک صنعت و معدن و بانک ملی که از طریق بورس توانستند تعدادی از شرکت های بزرگ خود را واگذار کنند.
وی در ادامه افزود: درحوزه املاک و مستغلات که حوزه کاملا وابسته به روند قیمتی و امکان خرید در بازار مسکن است، برترین راه زمان است که در دوره رکود نباشد در غیر این صورت راهکار دیگری وجود ندارد. اما توجه به یک نکته نیز الزامی است که در درجه اول بانک ها تمایل به فروش داشته باشند زیرا بسیاری از اوقات علاقه ای به فروش وجود ندارد ولی در حال حاضر به نظر می رسد این تمایل برای واگذاری و فروش ایجاد شده است.
سروش تصریح داشت : آنچه که باید مورد توجه ویژه بانک ها در بحث فروش اموال مازاد قرار گیرد این است که ساختار شرکت ها را به نحوی اصلاح کنند که خریدار در هنگام خرید با رضایت این کامل آن را انجام دهد زیرا به این باوررسیده است که با خرید آن شرکت به سودآوری مورد انتظار خواهد رسید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا