انرژی

ضرورت توجه به صنایع پائین دستی پتروشیمی

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران بر ضرورت توسعه و سرمایه گذاری در حوزه صنایع پائین دستی پتروشیمی کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شروین احمدی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: این نوع صنایع در ایجاد ارزش افزوده بیشتر، اشتغال بالاتر، رشد اقتصادی، توسعه صادرات، ارزآوری و مواردی از این دست در اقتصاد مملکت بسیار نقش آفرین هستند.

وی همچنین اظهارداشت: پتروشیمی یکی از بخش های اصلی صنعت کشور و طلایه دار ایجاد ارزش افزوده در منابع نفت و گاز است.

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران گفت: این صنعت نقش اساسی در شکوفایی اقتصادی، توسعه پایدار و بومی سازی فناوری دارد.

وی در ادامه بر لزوم جلوگیری از مواد خام پتروشیمی در کشور تاکید کرد و افزود: برای بهتر شدن وضع موجود، حضور موثر در بازارهای جهانی، توسعه کار آفرینی، اشتغال و مصادیقی از این نوع باید به سمت تبدیل مواد خام به محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا حرکت کرد.

احمدی همچنین در پاسخ به این پرسش که اقتصاد مقاومتی در صنعت پتروشیمی کشور چگونه معنا می شود، اظهارداشت: بهترین ترجمه برای اقتصاد مقاومتی اینکه باید چه کار کرد بهترین بهره وری را از ظرفیت های موجود داشت و چگونه می توان بیشترین ثروت را از استحصال منابع طبیعی برای نسل حاضر کسب و همینطور امکانات بسیاری خوبی ایجاد و برای آیندگان گذاشت.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: معنا و مفهوم اقتصاد مقاومتی در صنعت پتروشیمی نیز به همین شکل است یعنی چطور می توان از زیر ساخت های موجود در این صنعت با هم افزایی بیشتر استفاده های لازم را در جهت منافع ملی برد.

نائب رئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: نفت و پتروشیمی به عنوان صنعت اول ایران محسوب می شود و همینطور بسیاری از صنایع دیگر کشور را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

حمید گرمابی افزود: درآمد اصلی کشور نیز مربوط به صنعت نفت و گاز است بنابراین نقش و جایگاه این صنعت در اقتصاد ایران بر کسی پوشیده نیست.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه پتروشیمی نخستین زنجیره پس از نفت است، اظهارداشت: موضوع ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی نقش مهمی در جلوگیری از خام فروشی دارد و باید این صنعت در مسیر تکمیل زنجیره و تولید محصولات نهایی حرکت کند.

نائب رئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه زنجیره تولید محصولات نهایی این صنعت از هر لحاظ به نفع کشور است.

وی در ادامه با بیان اینکه بخش پائین دستی صنعت پتروشیمی می تواند سهم بزرگی را در اقتصاد کشور داشته باشد، افزود: توسعه و تقویت این بخش مستلزم برنامه ریزی، سرمایه گذاری و حمایت های بی چون چراست.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا