اقتصاد کلان

حذف صفر از پولی ملی تاثیر اقتصادی ندارد

یک کارشناس پولی و بانکی گفت: حذف صفراز پول ملی هیچ تاثیری بر شاخص های اقتصادی کشور به ویژه کاهش نرخ تورم ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید بهاء الدین حسینی در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به تصویب لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر در هیئت دولت افزود: اگر اقتصاد در یک حالت طولانی مدت تورم باشد و پس از مدت ها دولت موفق به اصلاحات و رونق اقتصادی شود و همینطور پول ملی ارزش خود را پیدا کند و کاهش شدید نداشته باشد و در عین حال تورم نرمال در حد دو تا سه درصد داشته باشد طبق معمول کشورهای برای سهولت در شمارش پول، نقل و انتقال پول، میزان حجم اسکناس در گردش، درک راحت تر از قیمت و ارزش کالا و بسیاری موارد دیگر اقدام به این کار می کنند.

وی همچنین اظهارداشت: حذف چهار صفر از پول ملی نقشی در تورم، رونق و بهبود شرایط اقتصادی کشور ندارد اما در برابر به جامعه شوک روانی وارد و به تبع هزینه هایی هم خواهد داشت.

همچنین بخوانید

این کارشناس پولی و بانکی گفت: طبق معمول این کار زمانی صورت می گیرد که اقتصاد در یک شرایط رفرم پولی و اصلاحات اقتصادی قرار داشته باشد.

وی در ادامه افزود: حذف صفر از پول ملی نیاز مند یکسری پیش نیازهای اساسی از قبیل ایجاد شرایط رقابتی کامل در اقتصاد، انحصار زدایی، عدم کسری تراز پرداخت های خارجی، نداشتن کسری بودجه، نبود اقتصاد در شرایط تحریم و بحران، گذراندن یک دوره رونق اقتصادی، ارتقای ارزش پولی ملی، وجود اشتغال کامل، نبود ارز چند نرخی، مناسب بودن حال روز سیستم بانکی و بسیاری موارددیگر است.

حسینی اظهارداشت: بطورکلی در چنین مواقعی بهتر اینکه صفرهای اضافه پولی ملی حاصل سال ها تورم برداشته شود تا سهولتی در مقیاس، اندازه گیری و همینطور معاملات و مبادلات ایجاد شود.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: حذف صفر از پولی ملی ضرورت فعلی اقتصاد ایران نیست چون اقتصاد کشور در شرایطی قرار ندارد که بخواهد چنین کاری صورت گیرد.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی، حمید رضا کجوری، مهدی شیار و مطهره محرابی» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا