آموزشآموزش اقتصاد

اوپک چیست؟

آرمان اقتصادی- بیش از ۵۰ سال است که سازمانی به نام اوپک در تلاش است که بازارهای نفتی را کنترل کند، قیمت نفت را پایدار کند، و میان تولیدکنندگان نفت هماهنگی ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) یک سازمان بین المللی و دائمی است که در سال ۱۹۶۰ در کنفرانس بغداد توسط کشورهای ایران، عراق، کویت، عربستان، و ونزوئلا تشکیل شد.

هم اکنون مقر دائمی دبیرخانه این سازمان در وین کشور اتریش است. کشورهای قطر (۱۹۶۱)، اندونزی (۱۹۶۲، تعلیق عضویت در سال ۲۰۰۹، بازگشت ژانویه ۲۰۱۶، تعلیق دوباره نوامبر ۲۰۱۶)، لیبی (۱۹۶۲)، امارات (۱۹۶۷)، الجزایر (۱۹۶۹)، نیجریه (۱۹۷۱)، اکوادور (۱۹۷۳، تعلیق عضویت ۱۹۹۲، بازگشت ۲۰۰۷)، آنگولا (۲۰۰۷)، و گابن (۱۹۷۵، لغو عضویت ۱۹۹۵، عضویت مجدد ۲۰۱۶) نیز بعدها به این سازمان پیوستند.

همچنین بخوانید

هدف سازمان اوپک ایجاد هماهنگی و متحد کردن سیاست های نفتی کشورهای عضو است تا به این شکل قیمت های عادلانه و پایداری را برای تولیدکنندگان نفت ایجاد نماید. از دیگر اهداف این سازمان تامین نفت مداوم، اقتصادی و بهینه برای کشورهای مصرف کننده نفت است. هدف سوم اوپک نیز فراهم آوردن زمینه بازگشت سرمایه عادلانه برای کسانی است که در صنعت نفت سرمایه گذاری می کنند.

دبیرخانه اوپک در واقع مسئول اجرایی کردن تصمیماتی است که اعضای آن اتخاذ می کنند. دبیرکل این سازمان که هر سه سال یکبار از میان اعضای سازمان انتخاب می شود، هم اکنون محمد سوناسی بارکیندو نماینده نیجریه است. دبیرکل در پایان دوره تصدی خود می تواند توسط اعضاء به مدت سه سال دیگر به این سمت منصوب شود.

اعضای این سازمان به طور معمول در هر سال دو نشست (ماه می، ماه دسامبر) برگزار می کنند. اعضا می توانند درخواست نشست فوق العاده نیز بکنند.

اوپک در سال ۲۰۰۵ برای نخستین مرتبه اقدام به معرفی شاخص قیمت نفت خود کرد که به نام سبد نفتی اوپک شناخته می شود. سبد نفتی اوپک شامل نفت مخلوط ساهارا (الجزایر)، گیراسول (آنگولا)، اورینت (اکوادور)، رابی لایت (گابن)، سنگین ایران (ج.ا. ایران)، سبک بصره (عراق)، صادراتی کویت (کویت)، السدر (لیبی)، سبک بونی (نیجریه)، قطر مارین (قطر)، سبک عرب (عربستان)، موربان (امارات)، و مری (ونزوئلا) است. میانگین قیمت نفت اوپک در ماه مارس ۲۰۱۷ برابر با ۵۰ دلار و ۳۲ سنت برای هر بشکه بوده است.

تولید نفت اعضای این سازمان در ماه آوریل ۲۰۱۷ در مجموع به ۳۱ میلیون و ۹۲۸ هزار بشکه در روز رسید. میزان تولید نفت اعضای این سازمان در سال ۲۰۱۶ به ترتیب عبارتست از عربستان (۱۰ میلیون و ۴۰۶ هزار بشکه در روز)، عراق (۴ میلیون و ۲۸۹ هزار)، ایران (سه میلیون و ۵۰۵ هزار)، امارات (۲.۹ میلیون)، کویت (۲.۸ میلیون)، ونزوئلا (۲.۱ میلیون)، آنگولا (۱.۷ میلیون)، نیجریه (۱.۵ میلیون)، الجزایر (یک میلیون)، قطر (۶۵۶ هزار)، اکوادور (۵۴۶ هزار)، لیبی (۳۹۰ هزار)، و گابن (۲۲۰ هزار).

انتهای پیام/

 

منبع:میزبان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا