انرژی

ضرورت اصلاح قانون مناقصات در صنعت نفت/ضرورت توجه به معافیت‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان

نایب رئیس کمیسیون انرژی،‌ صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران به بیان برخی از مشکلات و چالش‌ها در صنعت نفت پرداخت و عنوان کرد درقانون توسعه فضای کسب و کار گفته شده است که یکسری معافیت‌ها برای تولیدکنندگان لحاظ شود تا تولیدکنندگان بتوانند از معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای استفاده کنند.

رضا پدیدار در گفت و گو با ایسنا، ‌گفت: قانون برگزاری مناقصات در حوزه نفت یکی از چالش‌ها است که نیاز است تا حدودی تعدیل شود. تا کنون وزیر نفت کمک کرده و بخشی‌ از این قانون را اصلاح کرده اما هنوز کامل نیست.

وی ادامه داد: مثلا در قانون برگزاری مناقصات ما ادعامان این است که قیمت تولیدکننده ایرانی با قیمت تولیدکننده خارجی وقتی می‌خواهد مقایسه شود ما باید قیمت خارجی که می‌خواهد وارد شود هزینه حمل، گمرکی و عوارض را به آن اضافه کنیم و بعد قیمت‌اش را با تولید کننده داخلی مقایسه کنیم، نه اینکه برای تولید کننده داخلی همه این موارد را حساب کنیم و برای تولیدکننده خارجی این‌ها را لحاظ نکنیم چون در این صورت مشخص است که در مناقصات تولید کننده خارجی برنده می‌شود. لذا این مسئله را به عنوان اصلاح قوانین مناقصات اعلام کردیم و تا کنون یک سوم آن اصلاح شده و دو سومش در آستانه بررسی قرار دارد.

همچنین بخوانید

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: بحث دیگر موضوع جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. دولت در این زمینه تمام تلاش خودش را کرد ولی چون سیستم بانکی بین المللی کار نمی‌کند لذا در جلب سرمایه‌گذاری خارجی خیلی موفق نبودیم و تنها کاری که اتفاق افتاد همین قرارداد اخیر توتال بود که توانست راه برای جلب سرمایه خارجی باز کند.

پدیدار عنوان کرد: کار مثبتی که دولت یازدهم انجام داد ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه صنعت نفت بود اما قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان باید به طور همه گیر و همه جانبه از شرکت‌هایی که دارای توان دانش بنیان هستند حمایت کند تا این شرکت‌ها بتواند بیشتر از معافیت‌ها استفاده کنند و مساعدت‌های مالی و اعتباری بیشتری به آن‌ها داده شود همان گونه‌ای که در دنیا هم رایج است.

وی با اشاره به برخی دیگر از مسائل و قوانین در حوزه صنعت نفت گفت:  قانون دیگری است تحت عنوان قانون حداکثر استفاده از تولید و خدمات در تامین نیازهای داخلی که باید به این قانون بیشتر نظارت شود چون اکنون نظارت کامل وجود ندارد و به همین دلیل است که در صنعت نفت برخی اقلامی که در داخل تولید می‌شود از جاهای دیگر هم وارد می‌شود. البته ما نمی‌گویم اصلا وارد نشود بلکه طبق این قانون پروژه‌هایی که از منابع دولتی استفاده می‌کنند اگر یک کالایی در داخل تولید می‌شود آن کارفرما اجازه وارد کردن ندارد لذا این هم از موانعی است که در حوزه صنعت نفت وجود دارد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی، ‌ صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی با اشاره به قانون فضای کسب و کار اضافه کرد:‌ درقانون توسعه فضای کسب و کار گفته شده است که یکسری معافیت‌ها را برای تولیدکنندگان لحاظ شود و تولیدکنندگان را تشویق کنند که آن‌ها که تولید می‌کنند از معافیت‌های مالیاتی، بیمه‌ای و عوارضی بیشتر استفاده کنند. دیگر هم اینکه کسانی که صادر می‌کنند تابع قانون تشویق صادرات شوند تا بتوانند جوایز صادراتی دریافت کنند.

انتهای پیام 

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا