بورسبورس اوراق

بورس، راهکاری برای خروج اقتصاد از رکود تورمی

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که بورس عامل تورم نیست، گفت: یکی از راهکارهای خروج از رکود تورمی برای دولت‌ها بازار سرمایه است.

 محسن عباسی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزار تسنیم با بیان این که در یکی از حساس‌ترین دوره‌های تاریخی در نظام بانکی قرار داریم، گفت: هم‌زمان با رشد نجومی و حبابی قیمت در بازارهای موازی بورس، مبالغ نجومی حاصل از رشد قیمت دلار و سکه و مسکن و خودرو  هم اینک به دنبال بازاری برای رسوب پول می‌گردند.

این استاد دانشگاه با اشاره به زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش نرخ سود بانکی افزود: بر این اساس پول‌های بزرگی که در صورت رسوب در سیستم بانکی باعث ایجاد رکود گسترده و فراگیر در کشور برای یک دوره‌ی ۴ تا ۵ ساله خواهد شد و  برای دولت  بعدی و بانک مرکزی می‌تواند مشکلات بزرگی را پدید خواهد آورد.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: پرداخت سود ۲۰ درصد و بالاتر به سپرده‌های بانکی موجب فربه‌تر شدن نقدینگی در کشور و کاهش میل سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل در کشور خواهد شد و تولید و اقتصاد کشور را به رکودی چند ساله فروخواهد برد و موجب بیکاری گسترده  و بی‌سابقه‌ای در کشور خواهد شد که تا کنون نظیرش را نیز نداشته ایم. ضمن این که سود سپرده از مالیات هم معاف است و بنابراین عایدی دولت هم از این بخش(در مقایسه با گردش نقدینگی در بورس و مالیات خرید و فروش سهام که به دولت می‌رسید) کاهش شدیدی می‌یاید.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: میل به سرمایه‌گذاری همین حالا هم به دلیل بروز ویروس کرونا کاهش چشمگیری داشته است و تولید کالا و خدمات (به خصوص خدمات) آسیب جدی دیده‌اند. بنابراین در صورت افزایش نرخ سود بانکی بخش عمده‌ای از نقدینگی موجود وارد سیستم بانکی خواهد شد و سرمایه‌گذاری واقعی کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و احتمالا بعد از این افزایش نرخ، دولت به صورت گسترده‌ای به انتشار اوراق قرضه خواهد پرداخت که اثرات تورمی آن چند سال بعد در دولت بعدی نمایان خواهد شد.

وی با تاکید بر این که دولت اگر همانطور که رییس جمهور عنوان کرد به دنبال خصوصی سازی و حمایت از بازار سرمایه می‌باشد، بهتر است نرخ سود بانکی را تغییر ندهد، گفت: واقعا کدام کشور با افزایش نرخ سود بانکی به پیشرفت رسیده است؟ این کار یک مُسکِن موقتی که باعث افزایش بیماری اقتصاد کشور در چند سال بعد می‌شود.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا اذعان داشت: اگر به دنبال خصوصی سازی هستیم نیاز به یک بازار ثانویه‌ی جذاب دارم. اگر به دنبال انتشار اوراق هستیم در بازار ثانویه‌ی کارا می‌توانیم این تامین مالی را انجام دهیم و اگر قصد فروش صندوق etfهای دولتی و دریافت مالیات معاملات بورس را داریم باید از این بازار حمایت کنیم.

عباسی با اشاره به این که بازار بورس در مقایسه با سایر بازارها، ارزان‌ترین، کاراترین و ضدتورمی‌ترین و شفاف‌ترین بازار ممکن است، گفت: اگر به دوران رونق بورس در چند ماه گذشته نگاه کنیم و قیمت‌های کالا و خدمات را با الان مقایسه کنیم در می‌یابیم که بورس عامل تورم نیست و اتفاقا یکی از راهکارهای خروج از رکود تورمی برای دولت‌ها همین بورس است. بنابراین اگر متولیان امر نتوانند نقدینگی را دوباره به بورس بازگردانند، یکی از بی‌سابقه‌ترین تورم‌های ۵۰ سال اخیر را تجربه ‌خواهیم کرد که به از بین رفتن کامل ارزش پول ملی منجر خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا