انرژی

بهبود پایبندی عراق به توافق نفتی با توقف صادرات کردستان

کردستان عراق اعلام کرد حمله به یک خط لوله نفت باعث توقف صادرات این منطقه نیمه خودمختار شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، دولت منطقه ای کردستان در بیانیه ای اعلام کرد این منطقه حمله تروریستی که خط لوله صادرات نفت کردستان را چهارشنبه هفته گذشته هدف گرفت و به توقف صادرات نفت منجر شد، قویا محکوم می کند. در این بیانیه به شدت خسارت ناشی از این حمله بر تولید فعلی اشاره ای نشد.

منطقه کردستان عراق حدود ۴۵۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می کند که عمده آن از طریق ترکیه به بازارهای جهانی صادر می شود.

همچنین بخوانید

این اتفاق ممکن است به عراق برای بهبود پایبندی به توافق کاهش تولید اوپک پلاس کمک کند. مقامات عراقی در گذشته مازاد تولید در منطقه کردستان را عامل نرخ ضعیف پایبندی به توافق کاهش تولید خوانده بودند.

سخنگوی دولت منطقه ای کردستان ۲۲ اکتبر اظهار کرده بود این منطقه تمایل دارد به توافق کاهش تولید عمل کند به شرطی که دولت مرکزی هزینه ها و مخارجی که از بابت کاهش کمتر تولید متحمل می شود را جبران کند.

عراق در اوایل اجرای دور جدید توافق اوپک پلاس پایبندی ضعیفی داشت اما در ماههای اخیر عملکردش را بهبود بخشیده است. طبق نظرسنجی اوپک پلاس که از سوی “اس اند پی گلوبال پلاتس” انجام شده است، عراق در هر دو ماه اوت و سپتامبر ۳.۷۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که پایینتر از سهمیه تولیدش بود. با این حال هنوز نتوانسته است به وعده کاهش تولید بیشتر برای جبران مازاد تولید ماههای قبل عمل کند. عراق باید در فاصله سپتامبر تا دسامبر ۶۹۸ هزار بشکه در روز کاهش تولید جبرانی علاوه بر سهمیه کاهش تولیدش انجام دهد.

اوپک پلاس مهلت کاهش تولید جبرانی ۲.۳۷۵ میلیون بشکه در روز تولیدکنندگان این گروه را تا پایان سال ۲۰۲۰ تمدید کرده اما همه اعضای این گروه برنامه های تولیدشان را فاش نکرده اند.

عدم تحقق کاهش تولید جبرانی، اوپک پلاس را که قرار است در روزهای ۱۰ و ۱۱ آذر درباره سیاست تولید سال آینده تصمیم گیری کند، با چالش روبرو خواهد کرد.

بر اساس گزارش پلاتس، اوپک و متحدانش از ماه مه کاهش تولید به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشتند و میزان محدودیت عرضه را از اوت تا دسامبر به ۷.۷ میلیون بشکه در روز تسهیل کردند و قرار است از سال ۲۰۲۱ این میزان را به ۵.۸ میلیون بشکه در روز تسهیل کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا