بورسبورس اوراق

لزوم افشای جزئیات تخلفات حقوقی‌های بورس توسط نمایندگان مجلس/ چرا بگونه‌ای رفتار می‌کنید، انگار دست‌تان خالی است؟

درحالی گزارش‌های اولیه از تخلفات قطعی برخی حقوقی‌های بورس در ریزش اخیر حکایت دارد، ولی متاسفانه نمایندگان مجلس بدون اشاره به کوچکترین مصداق از این تخلفات، فقط از لزوم برخورد قضایی حرف می زنند، گویی دستشان خالی است و گزارش متقنی از این تخلفات ندارند.

به گزارش آرمان اقتصادی، در هفته های اخیر و بعد از یک ریزش عمیق در بازار سرمایه برخی مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس نسبت به رخدادها و تعاملات پشت پرده در این بازار اظهارنظرهای تند انتقادی داشته‌اند. البته در برهه های قبلی ریزش بورس که نزدیک ترین آنها مربوط به سال ۱۳۹۷ است نیز همین شرایط تکرار شد و شاهد انتقادهای بسیاری در فضای رسانه‌ای و خبری بودیم.

نکته مهم اینکه در ریزش اخیر که از مرداد ماه امسال شروع شد و بعد از سه ماه ظاهراً کلیت بازار  به روند تعادلی بازنگشته است، شاهد حضور تعداد زیادی از مردم  در این بازار بودیم. بر این اساس درحالی سرمایه های کوچک و بزرگ خود را راهی بازار سرمایه کردند که بسیاری در ماههای ابتدایی سال انتظار ریزش با این ابعاد وسیع و بی سابقه را نداشتند. 

همچنین بخوانید

گفتنی است، آزاد سازی سهام عدالت،  همچنین دعوت برخی مسئولان ارشد درکنار  شرایط تورمی کشور و … باعث شد سال ۹۹ سال متفاوتی برای بازار سرمایه کشور باشد و مردم نیز به صورت گسترده اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کردند.

بعد از ریزشهای اخیر در گام اول جلساتی برای حمایت از سهام و کلیت بورس تشکیل شد تا با استفاده از اهرم حقوقی ها که یکی از برندگان این بازار در نیمه اول سال بودند تا حدودی از عمق خسارتها کاسته شود که این اقدام به هیچ عنوان موثر نبود. در گام بعدی برخی تصمیمات در بازار سرمایه اصلاح شد و عملا شاهد قاعده گذاری های جدید در این حوزه بودیم ولی با وجود ریزش عمیق بازار این رویکرد نیز تا به امروز موثر نبوده است.

در همین شرایط موضوع استیضاح وزیر اقتصاد نیز در مجلس شورای اسلامی کلید خورده است. هم اکنون بیش از ۸۰ امضا برای استیضاح وزیر اقتصاد به دلیل ناکامی در مدیریت بازار سرمایه و صیانت از سرمایه های مردم جمع شده اما در این بین یک جنبش مقابله با تخلفات شرکتهای حقوقی نیز در بین برخی افراد با محوریت برخی نمایندگان مجلس شکل گرفت.

امیر حسین قاضی زاده هاشمی نائب رئیس مجلس یکی از نمایندگانی است که طی این مدت در قالب توئیت یا مصاحبه انتقادهای زیادی نسبت به تخلفات شرکتهای حقوقی فعال در بازار سرمایه داشته است. موج این انتقادها به دستگاه قضایی کشور نیز رسیده است. البته ایشان و دیگر نمایندگان مجلس هنوز به مصداقی در حوزه تخلفات حقوقی ها در بورس اشاره نکردند و هیچ جزئیاتی در این باره تاکنون منتشر نشده است.

 

بورس اوراق بهادار تهران ,

قاضی زاده حدود یک ماه قبل گفته بود، وضعیت موجود در شان مردم نیست و با خاطیان بازار بورس باید برخورد شود. در همین راستا جلسه ای نیز در مجلس با حضور شرکتهای حقوقی برگزار شد که بازخورد بسیار زیادی در محافل رسانه‌ای داشت.

یکی از اظهار نظرهای مهم در این حوزه نیز مربوط به تحلفاتی بود که مقرر شده بود به عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور در نظر گرفته شود که تا کنون در این حوزه نیز اطلاع رسانی مشخصی انجام نشده است.

بورس اوراق بهادار تهران ,

البته موج انتقادهای نمایندگان از موضوع تخلفات بورس همچنان ادامه داشته، به عنوان مثال در ادامه توییت دیگری از یکی از نمایندگان مجلس در همین خصوص قابل مشاهده است.

بورس اوراق بهادار تهران ,

نکته جالب توجه اینکه پیگیرهای رسانه ها به ویژه خبرگزاری تسنیم برای شفاف شدن این دست تخلفات به سرعت در جریان بوده است. به عنوان مثال چندی قبل در خبرگزاری تسنیم، موضوع تخلفات یک شرکت حقوقی که ۸۰۰ میلیارد تومان خرید و ۴۰۰۰ میلیارد تومان فروش سهام داشته است مطرح شد.

همچنین معاون حقوقی سازمان بورس نیز در گفتگویی با تسنیم به موضوع تخلفات شرکتهای حقوقی و سلب اختیارات آنها به عنوان ابزار حقوقی و نظارتی اشاره کرده است.

در مجموع به نظر می رسد نمایندگان محترم مجلس در این حوزه به موضوع و چالش درستی اشاره کرده‌اند، یعنی به صورت جدی تخلفاتی در ماههای اخیر که با ریزش عمیق بورس نیز همراه شد روی داده است، ولی علیرغم پیگیری های متعددی که رسانه ها به ویژه خبرگزاری تسنیم برای شفاف تر شدن موضوع تخلفات حقوقی های بورس از نمایندگان مجلس انجام دادند ، متاسفانه تاکنون به در بسته خوردند و هیچ کدام از نمایندگان مجلس که بارها بر پیگیری قضایی و برخورد با متخلفان بورس تاکید کردند، حاضر نشدند کوچکترین اطلاعاتی در این خصوص به رسانه ها بدهند.

درباره اینکه چرا نمایندگان مجلس در مواجهه با رسانه ها در این موضوع به گونه ای عمل می کنند که انگار دستشان خالی است و گزارش متقنی از این تخلفات ندارند، این احتمال وجود دارد که به دلیل برخی موانع، دسترسی به اطلاعات و داده‌های بورسی برای شناسایی دقیق و مصداقی متخلفان برای این نمایندگان ممکن نبوده است و به همین دلیل تا کنون  با مصادیق واقعی و علنی در این حوزه مواجه نشده‌ایم، که در این باره هم لازم است نمایندگان مجلس مساله را با رسانه در میان بگذارند که در راستای خارج شدن این اطلاعات از محرمانگی تلاش و کار رسانه ای شود.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا