امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

«جنگل» از عنوان سازمان جنگل‌ها حذف می‌شود؟!/ انتقاد شدید تشکل‌ها

رییس انجمن جنگلبانی ایران با اشاره به مطرح شدن حذف «جنگل» از عنوان سازمان جنگل‌ها، گفت: این مساله منجر به تضعیف وضعیت جنگل‌های کشور و اهمیت آنها می‌شود.

علی بناگر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شنیده‌ها حاکی از این است که قرار شده کلمه «جنگل» از عنوان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور حذف شود، گفت: این اتفاق جدیدی نیست، از دهه ۶۰ همیشه جنگلبانی کشور هر روز بیشتر از دیروز مهجور شده است و همین چند سال پیش بود که معاونت جنگل، آبخیز و برخی دفاتر تخصصی از جمله مرتع و بیابان در هم ادغام شدند و اگر اتفاقاتی خارج دستگاه رخ نمی‌داد در سکوت و مخفی کاری کامل سازمان حفاظتی منابع طبیعی تبدیل به دو معاونت، معاونت فنی و معاونت بهره‌برداری و اقتصادی شد.

وی اضافه کرد: هم اکنون نیز مجدد حذف نام جنگل از عنوان سازمان مطرح است که امیدواریم جلوی این مسائل را بگیرند، در حالی که بایستی نام جنگل به سر در ادارات کل و ادارات شهرستان‌ها برگردد، در حال پاک شدن از سر در سازمان است. وقتی دقت می‌کنیم از سر برگ رسمی اداری ما تا سایر مناسبات هیچ اثری از قدمت و ساختار سنتی جنگلبانی کشور وجود ندارد و اصطلاحاتی مانند جنگلبان، جنگلدار، سرجنگلبانی با کلماتی مانند واحد منابع طبیعی عوض شده ولی نام‌های قدیم همچنان بین مردم رواج دارد.

بناگر با انتقاد از این تصمیم مسئولان و با بیان اینکه این اقدام منجر به تضعیف جایگاه و اهمیت جنگل خواهد شد، گفت: اگر چنین اتفاقی بیفتد به تدریج جایگاه و اهمیت جنگل به ویژه در میان نسل جدید از میان خواهد رفت ضمن اینکه اساتید دانشکده‌های منابع طبیعی، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و بویژه پیشکسوتان جنگل و خود سازمان علی الخصوص شورایعالی و معاونت جنگل می‌توانند در این خصوص اقدامی جدی انجام دهند تا چنین اتفاقی نیفتد.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر اینکه کلمات به معنی واقعی در رسالت سازمان‌ها تأثیرگذار هستند، افزود: سال‌ها طول می‌کشد تا برخی از این واژگان جایگاه خود را میان مردم پیدا کند مانند جنگل‌های هیرکانی. همچنین جدای از مباحث بین‌المللی که این واژه‌ها دارند و کاملاً همانند شناسنامه برای دنیا تعریف شده است کلمه Forest وزن بین‌المللی دارد که ما قدرش را نمی‌دانیم..

بناگر اضافه کرد: به عنوان مثال در حوزه آبخیزداری نیز شاهد هستیم که کلمه آبخیزداری در طی سالیان اخیر با اتحاد آبخیزداران و اساتید شأن به قدری مطرح و بزرگ شد که امروزه در تمام محافل علمی و اجرایی مطرح است. بنابراین کلمات بسیار مهم هستند و باید به آن توجه ویژه داشت.

وی با اشاره به اینکه ورود مدیران غیر بومی در طی سالیان اخیر به سازمان جنگل‌ها و عدم آگاهی آنها نسبت به جنگل و نیز حاشیه نشینی متخصصین منجر به عدم دفاع مناسب از تمام امورات جنگل‌های کشور شده است، گفت: از اخذ بودجه تا جذب نیرو و الان هم مقدمات حذف نام جنگل از جمله تبعات این اتفاقات است که منجر به سقوط جایگاه و اهمیت جنگل‌های کشور و آسیب دیدن بیش از پیش آنها می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا