کسب و کار

چرا قیمت کارتن بسته بندی در کویت و مصر افزایش یافت؟

 بسته بندی یکی از دغدغه های اکثر تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات می باشد زیرا از آن هم به عنوان پوشش و محافظ برای محصول استفاده می کنند و هم اینکه سبب زیبایی و جذابیت بیشتر می گردد. محصولاتی که با بسته بندی شیک عرضه می شوند آمار بیشتری در فروش و جذب مشتری دارند.

با ورود اپیدمی کرونا، استفاده از بسته بندی برای محصولات چندین برابر افزایش یافت و با بالارفتن تقاضا، اکثر کشورها با کمبود مواد اولیه برای تولید بسته بندی مواجه شدند.

کشورهای زیادی مواد اولیه تولیدات خود را وارد می کردند که آنها نیز با افزایش شدید قیمت ها روبه رو گشتند. دو کشور عربی که با مشکلات بسته بندی روبه رو شده اند مصر و کویت هستند که در ادامه می خواهیم علل این کمبودها را مورد بررسی قرار دهیم.

همچنین بخوانید

صنعت بسته بندی مصر

مصر یکی از کشورهایی است که انواع بسته بندی را تولید می کند. تولید انواع جعبه های کارتنی و مقوایی برای محصولات داخلی را شرکت های کارتن سازی مصری انجام می د هند. ولی به گفته خبرگزاری العربیه، مصر در شب سال نو میلادی با کمبود شدید مواد اولیه بسته بندی روبه رو شد.

عمر وخادر رئیس بخش تولید مواد اولیه بسته بندی اتاق بازرگانی قاهره در مصر از افزایش قیمت مواد اولیه بسته بندی در مصر خبر داد به گفته وی قیمت مواد اولیه مانند کاغذ و ورق از ۹۰۰ تا ۱۳۰۰ پوند در هر تن افزایش یافته است و دلیل این افزایش قیمت را بالارفتن نرخ مواد اولیه این صنعت بیان کرد.

البته باید گفت کمبود مواد اولیه بسته بندی در سطح جهانی و فراگیر می باشد این کمبود به کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز رسیده است که در آنجا علت اصلی آن یخ زدن مواد اولیه صنعت بسته بندی بر اثر وقوع سرمای شدید می باشد. در جریان یخ زدگی این مواد، صنعت بسته بندی دچار مشکلی جدی شد و اکثر شرکت های تولیدی با کمبود مواد اولیه مواجه شدند و یا اینکه این مواد را باید با قیمت بسیار بالایی خریداری می کردند.

در کشور ایران نیز به دلیل وجود تحریم ها مواد اولیه تولید بسته بندی با قیمت بالایی خریداری می شود و این موضوع سبب بالا رفتن نرخ انواع بسته بندی ها شده است. مواد اولیه تولید شده در ایران نیز کیفیت خوبی ندارند و سبب پایین آمدن کیفیت بسته بندی تولید شده می شوند. ولی شرکت های کارتن سازی در ایران همچنان در تلاش اند تا بسته بندی های مدرن و به روز تولید کنند  و در اختیار مشتریان قرار دهند که از میان آنها می توان کارتن سازی آوین پک را نام برد.

بسته بندی محصولات در کویت

همانطور که گفتیم با ورود بیماری کرونا و همه گیر شدن آن اقتصاد بسیاری از کشورها تحت تأثیر قرار گرفت و از رونق افتاد. به نقل از خبرگزاری العربیه یکی از این کشورها کویت می باشد که با وجود ثروت زیاد ناشی از فروش نفت با کمبود مواد اولیه بسته بندی روبه رو گردید، این کمبودها بعد از کنترل ویروس کرونا کم کم نمایان شد.

 

در سالهای همه گیری کرونا اکثر چاپخانه دارهای کویتی از کمبود مواد اولیه شاکی بودند و از این موضوع ابراز ناراحتی می کردند. شرکت های تولید کننده بسته بندی در کویت مواد اولیه خود را ار کشورهای عربستان و قطر وارد می کنند که در طی این دو سال این کشورها نیز قیمت مواد اولیه مانند کاغذ را به شدت بالا بردند و این امر فشار زیادی به تولیدکنندگان کویتی وارد کرد و شوکی در بازار بسته بندی ایجاد نمود.

در ۴ ماه اخیر قیمت مواد اولیه صنعت بسته بندی از جمله کاغذ رو به افزایش بوده است.  سامی ایوب یکی از کارکنان شرکت چاپی به نام الکوث بیان کرد در زمان شروع بیماری کرونا قیمت یک تن کاغذ بین ۲۷۰ تا ۲۸۰ دینار کویت بوده که امروزه تقریبا به ۴۵۰ دینار رسیده است. یکی از دلایل گرانی مواد اولیه بسته بندی بالا بودن هزینه حمل و نقل می باشد که در دوران کرونا حدود ۸ برابر گران تر شده است اکثر مواد اولیه از راه دریایی وارد کویت می شوند که افزایش هزینه های حمل و نقل های دریایی در بالارفتن نرخ مواد اولیه تأثیرگذار بوده است.

علت دیگر زیادشدن قیمت بسته بندی، افزایش تقاضا می باشد که با بالارفتن این تقاضاها، تولیدکنندگان مواد اولیه قیمت ها را چندین برابر بالا بردند. سامی ایوب در ادامه صحبتهایش افزود: قبل از کرونا قیمت هر تن کارتن بسته بندی موادغذایی ۲۸۰ دینار بوده که امروز این نرخ حدود ۵۵۰ دینار رسیده است، قیمت مقوا نیز ۲۳۰ دینار بود که ۴۵۰ دینار شده است.

تمام این موارد در بالا رفتن قیمت نهایی پک نقش دارند و سبب ایجاد بحران کمبود مواد اولیه بسته بندی در کشور کویت شده اند. در صنعت بسته بندی محصولات، اکثر کشورها سعی در تولید پک های شیک و مدرن دارند و همین موضوع بازاری رقابتی را در این صنعت بوجود آورده است. کشورهایی مثل کویت و مصر اکثر نیازهای بسته بندی داخلی را خودشان تولید می کنند ولی کشورهای دیگر مانند عراق، سوریه، یمن و … به دلیل مشکلات اقتصادی و کمبود امکانات تهیه و تولید بسته بندی مورد نیازشان را به کشورهای دیگر عربی و یا ایران می سپارند.

کشورهای چین و ترکیه در پذیرش این سفارش ها بصورت رقابتی کار می کنند و هر کدام سعی بر پیشی گرفتن از دیگری دارند، کشور ایران نیز با تمام مشکلات تلاش دارد نظر کشورهای همسایه را به بسته بندی های ایرانی جلب کند. بسته بندی ها به خصوص پک محصولات صادراتی باید به روز و مدرن ارائه شوند تا مورد توجه مشتریان خارجی قرار بگیرند. پک های کارتنی و مقوایی قابلیت چاپ خوبی دارند و می توان با انجام چاپ بر روی آنها طرح و رنگ جدید و خلاقانه ایجاد کرد. در تهیه بسته بندی های صادراتی باید سلیقه مردم کشور مقصد را در نظر گرفت تا محصول فروش خوبی داشته باشد.

دو نوع چاپ که در صنعت چاپ کاربرد بیشتری دارند شامل چاپ افست و چاپ فلکسو می شوند که در تولید بسته بندی های مقوایی و کارتنی مورد استفاده قرار می گیرند.

مرتبط بخوانید: نمونه انواع جعبه و کارتن بسته بندی انواع محصولات داخلی و صادراتی آوین پک

 

 

کمبود مواد اولیه بسته بندی در اکثر کشورها مشاهده می گردد از طرفی هم طرح حمایت از محیط زیست و استفاده از پک های قابل بازیافت در بیشتر کشورها فراگیر شده است و استفاده از بسته بندی های پلاستیکی هر روزه کمتر می گردد.

مرتبط بخوانید: asmaa Printing Press (سایت اسما پرینت پرس کویت)

اکثر کشورها سعی در تولید پک هایی دارند که تهیه و تولید آنها به طبیعت و محیط زیست آسیب نزند و تا آنجا که ممکن است از مواد بازیافتی کارتنی و مقوایی جهت تولید بسته بندی های جدید استفاده می کنند ولی با وجود تمام این کمبودها و مشکلات شرکت های کارتن سازی دست از تلاش برنداشتند و همچنان بسته بندی های شیک روانه بازار می گردد و کشورهای مختلف در این زمینه باهم در رقابت هستند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا