امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تغییر کاربری اراضی کشاورزی در اردبیل ممنوع است

اردبیل-معاون امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: به صورت جدی باید جلوی تغییر کاربری اراضی کشاورزی به عناوین مختلف گرفته شود تا خالی شدن روستاها را از سکنه شاهد نباشیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سیدکمال الدین میرجعفریان صبح شنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی امور اراضی در سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: هرچند تغییر کاربری در اراضی درجه سه و چهار برای توسعه مراکز تولیدی و صنعتی با اثربخشی خاص انجام شده اما همچنان توصیه و تاکید ما بر این است تا اراضی درجه یک و دو کشاورزی به شکل مطلوب پاسداری و صیانت شوند و به هیچ وجه مجوز تغییر کاربری داده نشود.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای از مسیرهای غیرقانونی سعی دارند از این اراضی به نفع خود سوءاستفاده کنند که باید مقابله جدی با این فرصت طلبان انجام شود تا جلوی ساخت و ساز و تغییر کاربری گرفته شده و همچنان توسعه کشت و زرع را شاهد باشیم.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل با قدردانی از تیزبینی دستگاه‌های انتظامی، قضائی و نظارتی در این حوزه بیان کرد: صدور سند تک برگی برای جامعیت شناسایی این اراضی و جلوگیری از تصرفات غیرقانونی بسیار ضروری است و باید امور اراضی نقشه جامع و دقیق در قالب بانک زمین را برای این اراضی تهیه و تدوین کند.

میرجعفریان ضرورت همگرایی یگان‌های حفاظت در امور اراضی با راه و شهرسازی، منابع طبیعی و شهرداری را یادآور شد و گفت: در قالب نقشه راه این اراضی باید مورد صیانت قرار گیرند و در چارچوب قوانین با متخلفان برخورد شود.

وی با اشاره به اینکه ادامه داد: آسیب‌ها و خطراتی در خصوص تعرضات و تصرفات و تغییر کاربری‌های غیرمجاز در اراضی‌ها اتفاق می‌افتد، افزود: اراضی کشاورزی برای حفظ و صیانت نیازمند فعالیت‌های اثربخش تر می‌باشد.

میرجعفریان تصریح کرد: باید اقتصاد و معیشت روستاییان مورد توجه قرار گیرد تا در کنار جلوگیری از مهاجرت افزایش بهره وری با تولید کیفی رقم بخورد.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل با انتقاد از تداوم روش آبیاری سنتی و غرق آبی در اراضی کشاورزی افزود: ۸۵ درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که ضروری است با آبیاری مدرن میزان مصرف در این بخش کاهش یابد.

میرجعفریان گفت: ۲.۵ میلیارد مترمکعب آب مصرفی سالانه استان است که ۸۵ درصد آن برای اراضی کشاورزی صرف می‌شود در حالی که میزان تولید و ارزش افزوده به دست آمده هیچ تناسبی با این آمار ندارد.

وی اظهار کرد: ضروری است تدبیری مناسب برای توانمندی اقتصاد روستایی بیندیشیم تا روستاها بیش از این خالی از سکنه نباشند و تولید مقرون به صرفه و بهره وری بالا زمینه توانمندی بیشتر را در این بخش مهیا کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا