خودروصنعت، معدن، تجارت

لنت ترمز خودرو و نکات مهمی که باید در مورد آن بدانید

لنت ترمز یکی از قطعات کاربردی در خودرو است که رابطه­ای مستقیم با رانندگی ایمن و حفظ جان سرنشینان خودرو دارد. طول عمر این قطعه بر اساس کارکرد خودرو ارزیابی می­شود و اگر کیفیت و کارایی خود را از دست دهد، دیسک­ها درگیر خواهند شد و اصطکاکی که از نتیجه این اتفاق به وجود می­آید، علاوه بر تخریب، موجب خسارات مالی و جانی می­شود. لنت­ ترمز باید از ضریب اصطکاک بالایی برخوردار بوده و با تغییر درجه حرارت خودرو خاصیت خود را از دست ندهند. در این مطلب قصد داریم در مورد این قطعه که از اهمیت بسیاری برخوردار است و سلامت آن بر سلامت سرنشینان خودرو تاثیر می­گذارد صحبت کنیم.

 

عملکرد لنت ترمز خودرو

وظیفه لنت­ها تولید نیروی اصطکاک است. اصطکاک حاصل از این قطعه، انرژی جنبشی چرخ متحرکی که از نیروی موتور تاثیر می­گیرد را گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل می­کند و درنهایت موجب کاهش سرعت یا توقف کامل خودرو می‌شود.

همانطور که گفتیم، لنت ترمز باید مقاومت و استحکام خوبی در برابر ساییدگی­ها و اصطکاک از خود نشان دهد. علاوه بر این نباید دیسک ترمز را خراش داده و موجب آسیب­رسانی به آن شود.

 

انواع لنت ترمز

لنت­ها انواع مختلفی دارند. لنت­هایی که در اتومبیل­های سواری استفاده می­شوند، در چند دسته تقسیم­بندی می‌­شوند. لنت­های ترمز از لحاظ جنس و زمان تعویض با یکدیگر تفاوت­های مشهودی دارند. در ادامه به توضیح برخی از آن‌ها می­پردازیم.

  1. لنت ترمز اصلی: لنت ترمز اصلی که به آن OEM یا جنیون پارت نیز گفته می‌شود، توسط کارخانه سازنده خودرو سفارش داده‌شده و روی خودرو به خریدار تحویل می‌گردد. در ساخت این نوع لنت از متریال و مواد اولیه باکیفیت استفاده شده و مطابق با ویژگی‌‌های هر خودرو، به طور خاص طراحی می‌شود. به همین دلیل عملکرد بسیار خوبی دارد. البته این لنت در بازار ایران به صورت محدود یافت می‌شود و حتما باید از فروشگاه معتبر تهیه شود.
  2. لنت ترمز نیمه فلزی: لنت ترمز نیمه فلزی از ۳۰ تا ۷۰ درصد مواد فلزی و آلیاژ تشکیل شده‌است. لنت ترمز نیمه‌فلزی جزء پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین نوع لنت در بازار لوازم یدکی می‌باشد. این نوع لنت از قدرت ترمز بالایی برخوردار بوده و قیمت اقتصادی دارد.
  3. لنت ترمز سرامیکی: یکی از بهترین انواع لنت را می­توان لنت سرامیکی دانست. این قطعه نسبت به سایر همتایان خود از کیفیت و دوام بیشتری برخوردار است. از نقاط قوت لنت ترمز سرامیکی، تولید نکردن صدا و گردوغبار است. همچنین این نوع لنت به دیسک ترمز آسیبی نمی‌رساند. قیمت لنت ترمز سرامیکی نیز به اندازه کیفیتش بالاست و برای خرید آن باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

 

عوامل تاثیرگذار بر عمر لنت ترمز خودرو

دو عامل در طول عمر لنت­ها تاثیر به سزایی دارند که در زیر آنها را ذکر می­کنیم:

  1. نوع مسیر و سبک رانندگی: محلی که در آنجا رانندگی می­کنید بر طول عمر این قطعه تاثیر به سزایی می­گذارد. اگر در محل­هایی مانند بزرگراه­ها هستید، طول عمر لنت خودروتان نسبت به کسانی که در داخل شهر به رانندگی مشغول هستند بیشتر است. کسانی که داخل شهر زندگی می­کنند، دائما در هر تقاطع مجبور به توقف هستند که همین مسئله موجب فشار آمدن به لنت می­شود.
  2. کیفیت لنت: چنانچه لنت از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، خیلی زود دوباره دچار مشکل شده و نیاز به خرید لنت جدید پیدا می­کنید.

 

نشانه های خرابی لنت ترمز

سه نشانه بارز در رابطه با خرابی این قطعه وجود دارد که در زیر به ذکر و توضیح آنها می­پردازیم:

  • کشیدن فرمان زمان ترمز: به هنگام ترمز کردن، فرمان به یک سمت متمایل می­شود. این نشانه­ای از خرابی لنت است.
  • سوت کشیدن و خرخر کردن: صدای سوت از لنت نشانه­ای از خرابی این قطعه است. اگر صدای خرخر شنیدید یعنی لنت به طور کامل تمام شده و با هر بار ترمز کردن، به دیسک­های ترمز آسیب وارد می­شود.
  • لرزش پدال: اگر پدال ترمز به وقت ترمز کردن زیر پای­تان لرزش داشت، زنگ هشداری دیگر برای خرابی لنت­ها به صدا در می­آید.

نشانه های تعویض لنت ترمز

اگر نشانه­های زیر را در خودرو دیدید، زمان تعویض لنت فرا رسیده:

  • در هنگام ترمز صدای بلند و نابه‌هنجار می­شنوید.
  • پدال را تا آخرین حد برای توقف فشار می­دهید.
  • چراغ مربوط به هشدار لنت ترمز روشن می­شود.
  • طول توقف کامل ماشین بیشتر می­شود و حتی وقتی که پدال ترمز را می­گیرد احساس می­کنید که ماشین کشیده می­شود.

 

خرید لنت ترمز باکیفیت، حفظ جان سرنشینان

با خرید لنت ترمز خودرو باکیفیت جان سرنشینان خودرو خود را حفظ کنید. اگر می‌خواهید لنت ترمزی که خریداری می‌نمایید، از طول عمر بیشتری برخوردار باشد، می­توانید به سراغ لنت­های سرامیکی که نسبت به سایر همتایان خود از ویژگی­های مثبت بیشتری برخوردار است بروید. اگر قصد خرید لنت ترمز باکیفیت دارید، حتما سری به فروشگاه lent.ir بزنید. این فروشگاه با داشتن بیش از ۲۰۰۰ لنت ترمز برای انواع خودروهای داخلی و خارجی، جزء فروشگاه‌های معتبر و خوشنام در بازار لوازم یدکی است. برای خرید لنت ترمز نیازی به مراجعه حضوری نیست و شما می‌توانید به راحتی از طریق وب‌سایت این فروشگاه، لنت ترمز را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا