انرژی

تاکید نماینده بیجار بر تامین حقابه شهرستان برای جلوگیری از مهاجرت مردم

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم شهرستان بیجار به دلیل بیکاری و نبود آب در حال مهاجرت هستند و این موضوع قابل توجه است.

به گزارش آرمان اقتصادی، علیرضا زندیان در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور بیان کرد: در سال ۷۴ ساخت سد تالوار با ظرفیت اسمی ۵۰۰ میلیمتر مکعب در شهرستان بیجار با مدیریت استان زنجان شروع شد. در سال ۹۱ آبگیری شد که هدف اصلی از احداث سد تامین آب شرب و کشاورزی برای ۸۰۰۰ هکتار اراضی شهرستان بیجار و ۲۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان خدابنده استان زنجان بوده است که جای سوال دارد.

وی افزود: اما در سال ۱۳۸۴ طرحی کارشناسی نشده تحت عنوان تامین آب شرب همدان از سد تالوار توسط مسئولان وزارت نیرو و بی توجهی مسئولان شهرستان و استان تهیه و به تصویب می رسد، علیرغم اینکه همان ایام اعلام شده بود آب این سد آلوده به ماده سمی آرسنیک و غیر قابل شرب است، سهمی به میزان ۶۵ میلیون متر مکعب از سطح آن به همدان تخصیص می یابد و به دلایل نامعلوم تا سال ۱۴۰۰ مسکوت می ماند و در نهایت با اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار با وجود اینکه در سال ۹۲ اقدام به خط لوله انتقال آب با هزینه بالا انجام شده بود، آن را رها و مجددا اجرای خط انتقال دیگری با حجم بسیار بالا آغاز شده است و سهم حقابه استان های زنجان و کردستان به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

نماینده مردم بیجار با بیان اینکه ما نمایندگان زنجان و کردستان از این حق نخواهیم گذشت خطاب به رئیس جمهور گفت: آیا اطلاع دارید در نتیجه احداث سد تالوار ۱۰ روستای شهرستان بیجار تخلیه شده و مردم آن آواره شهرها شده اند؟ آیا اطلاع دارید هنوز بخش عمده ای از خسارات زمین های پشت سد به مردم پرداخت نشده است؟

وی افزود: مردم شهرستان بیجار به دلیل بیکاری و نبود آب در حال مهاجرت هستند و این موضوع قابل توجه است که مقام معظم رهبری در سفر به بیجار در سال ۸۸ به مردم این شهرستان فرمودند بیجاری ها بمانید و بیجار را آباد کنید و حتی تاکید کردند که آب های استان نباید به مکان های دیگر انتقال یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: آقای رئیسی دولت جنابعالی دولت عدالت محور است و اجازه ندهید دست های پشت پرده که هنوز در وزارت نیرو جا خوش کرده اند با تضییع حقوق مردم شهرستان بیجار و استان کردستان چهره دولت شما را مخدوش نمایند. نگذارید وزارت نیرو اقدامات غیر کارشناسی و سیاسی کاری های دولت های قبل را دنبال کند. به طور شفاف برای مردم استان کردستان اعلام کنید که چه زمانی حقابه واقعی مردم شهرستان بیجار از سد تالوار مشخص خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا