امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

مشهد در زمینه تولید و دامپروری رتبه یک در خراسان رضوی را دارد

مشهد ـ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: مشهد در زمینه تولید و دامپروری رتبه یک را در خراسان رضوی به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد میری دیسفانی ظهر پنجشنبه در نشست خبری در محل جهاد کشاورزی مشهد اظهار کرد: مشهد به واسطه گستره خود معادل چندین استان ظرفیت کشاورزی دارد و بر اساس تقسیمات کشوری شامل سه بخش احمدآباد، تبادکان و رضویه است و دارای ۳۵۳ روستای دارای سکنه، ۳.۵ میلیون جمعیت ثابت و ۱.۵ میلیون نفر جمعیت به علت وجود زائرین متغیر است.

همچنین بخوانید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد بیان کرد: هم‌اکنون جمعیت شهری مشهد مقدس حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است. حدود ۴۰۰ هزار نفر نیز در روستاها ساکن و به کشاورزی اشتغال دارند. مشهد در زمینه تولید و دامپروری رتبه یک استان را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: مشهد به دلیل فعالیت ۴۱ هزار بهره‌بردار ثبت شده در بخش‌های تولید و دامپروری رتبه نخست استان را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

میری دیسفانی افزود: سطح زیر کشت آبی در مشهد حدود ۵۸ هزار هکتار، محصولات زراعی ۴۰ هزار هکتار، محصولات باغی ۱۸ هزار هکتار و دیگر محصولات و دیم ۲۵ هزار هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در خصوص تولید محصولات حساس در مشهد بیان کرد: سطح زیر کشت محصولات حساس بخش کشاورزی مانند گندم ۱۱ هزار هکتار و میزان تولید آن در سال جاری ۴۵ هزار تن، سطح زیر کشت جو در سال ۱۴۰۱، ۱۳ هزار و ۸۰۰ هکتار با میزان تولید ۵۰ هزار تن و سطح زیرکشت کلزا و دانه‌های روغنی نیز حدود ۷۴۴ هکتار با تولید ۱۳۰۰ تن است. شهرستان مشهد در اکثر محصولات حوزه زراعت و باغبانی رتبه یک تا پنج استان را در اختیار دارد.

وی در خصوص خودکفایی در تولیدات دامی و گیاهی در این شهرستان اظهار کرد: باید در زمینه تولیدات دامی و گیاهی پیشرفت کنیم. در این زمینه سیاست‌های کلانی در دستور کار قرار گرفته که توسط مسئولان و وزارتخانه این برنامه‌ها ابلاغ می‌شود. همچنین مسائلی مانند کشت حفاظتی و مسائل مربوط به امنیت غذایی باید در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان مشهد و دیگر ارگان‌های مرتبط قرار بگیرد.

میری دیسفانی بیان کرد: در حال حاضر برای مکانیزاسیون کشاورزی در مشهد ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی ناوگان پرداخت شده و با استفاده از آن ۱۸ دستگاه تراکتور و ۲ دستگاه کمباین خریداری شده است. از سال گذشته تاکنون ضریب مکانیزاسیون در استان ۲.۵۸ بود که بر این اساس مشهد در این زمینه رتبه اول استان را در اختیار دارد. در حال حاضر ۳۵۹۲ تراکتور و ۴۸ کمباین بومی در مشهد مشغول فعالیت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: هم‌اکنون اراضی مشهد ۱۳۱۰ پلاک دارد که ۵۵۰ پلاک آن دارای تداخل بوده و باید مالکیت آن مشخص شود، طی سال گذشته ۱۷۶۱ قلع و قمع در شهرستان مشهد صورت گرفت که شامل تغییر کاربری غیر مجاز، شناسایی افراد مداخله‌گر در معامله زمین و… بود. این آمار در سال ۹۹، ۱۲۴۴ مورد بود که سال جاری، ۴۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: در سال جاری حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده است. منابع آب شهرستان شامل چاه‌های عمیق، چشمه و قنات‌هاست که آب مصرفی سالانه از این منابع حدود ۳۹۹ میلیون متر مکعب است.

میری دیسفانی با بیان اینکه در سال گذشته به افراد جویای کشت گیاهان دارویی تا سقف ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات داده شد اظهار کرد: نتیجه آن کسب رتبه اول در کشت گیاهان دارویی در کشور بود که بخش بزرگی از آنها در شهرستان مشهد و شهرستان‌های اطراف کشت شده است زیرا عمده مراکز فرآوری گیاهان دارویی در مشهد است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: یکی از راهکارهای ما برای اصلاح الگو کشت، توسعه کشت گیاهان دارویی است.

وی افزود: گیاهان دارویی یکی از ظرفیت‌های خوبی است که به عنوان اقتصاد بدون وابستگی به نفت به آن آنگاه می‌شود ویکی از راهکارهای ما برای اصلاح الگو کشت، توسعه کشت گیاهان دارویی است.

میری دیسفانی افزود: نباید به خام فروشی گیاهان دارویی اکتفا کرد و ارزش افزوده ای که ما انتظارش را داریم پس از فرآوری می‌توان شاهدش بود اما عمده صادرات گیاهان دارویی متأسفانه به صورت خام فروشی است زیرا خطوط فرآوری مورد نیاز در حوزه دارویی و آرایشی به تازگی در دست توسعه قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: ۳۷ دشت در خراسان رضوی ممنوعه هستند که در آنها اجازه حفر چاه داده نمی‌شود، اما در مناطق مرزی که دارای آب آزاد هستند مانند درگز می‌توان به ایجاد شهرک‌های گلخانه‌هایی که نیاز به حق چاه نداشته باشند اقدام کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا