امور زیربناییراه و ساختمان

هزینه ٢٠ میلیارد دلاری برای تکمیل زیرساخت‌های ترانزیتی در چهار سال آینده/ می‌توانیم درآمد وحشتناکی از ترانزیت داشته‌باشیم

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: قرار بر این است که در چهار سال آینده ٢٠ میلیارد دلار هزینه صرف پروژه های زیرساختی ریلی، جاده‌ای و بندری ترانزیت کنیم.


همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، رستم قاسمی در مراسم بزرگداشت روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه بنده وزیر دریایی هستم، گفت: در جوانی سفری به کره جنوبی داشتم که در این کشور اقدامات دریایی را آموزش دیدم. بنده در حوزه ساخت و ساز حوزه دریایی هم حضور داشتم و کمتر کسی است که در تمام حوزه‌های دریایی فعال بوده باشد. 

وی ادامه داد: پس از جنگ در کشورمان، بنادر بزرگ دریایی نداشتیم و فاز یک بندر شهید رجایی تنها موجودی ما در دریا بود و الان هم بحث دریایی کشور مظلوم واقع شده و هرگز نتوانستم از ظرفیت‌هایی که در دریا وجود دارد که می‌تواند پایه اقتصاد ایران باشد به خوبی استفاده کنیم. 

به گفته وزیر راه و شهرسازی، در کشورمان ١۴ هزار کیلومتر ریل وجود دارد و کانتینر که از مسیر هند وارد بندر شهید رجایی می‌شود تا رشت از طریق همین شبکه ریلی حمل می‌شود و بعد از آن با تریلی وارد آذربایجان و از آن به فنلاند و اروپا می‌رسد.

قاسمی افزود: با همین مسیر تکمیل نشده کریدور از مسیر ایران مدت زمان حمل بار از هند تا فنلاند بین ١۵ تا ١٧ روز است در حالی که حمل بار از مسیر دریای سرخ و سیاه تا ۴۵ روز زمان می‌برد. 

وی با بیان اینکه اخیرا در نشست عشق‌آباد اعلام شد که ٢٠٠ میلیون تن بار در این منطقه وجود دارد، اظهار داشت: همه پذیرفتند که ایران از لحاظ ژئوپلتیک می‌تواند مهم‌ترین نقش ترانزیتی در جهان را داشته باشد. اگر ایران فقط یک پنجم این بار ٢٠٠ میلیون تنی را جذب کند، درآمد وحشتناکی از ترانزیت خواهد داشت. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر هر ١٠ روز یکبار کود از روسیه به هند منتقل می‌شود، تصریح کرد: ایران می‌تواند از این فرصت استفاده کند و معتقدم پس از درآمد نفتی، پایدارترین و تمام‌نشدنی‌ترین درآمد کشور می‌تواند درآمد حاصل از ترانزیت باشد. 

قاسمی با بیان اینکه برخی از پروژه‌های ریلی پس از گذشت ٣٠ سال هنوز کمتر از ۵٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، خاطرنشان کرد: پس از یک سال تلاش و رایزنی قرار بر این است که در چهار سال آینده ٢٠ میلیارد دلار هزینه صرف پروژه های زیرساختی ریلی، جاده‌ای و بندری ترانزیت کنیم. 


انتهای پیام/

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا