کسب و کار

نرم افزار انبار (کنترل موجودی)

یکی از اجزای حیاتی برای هر کسب و کاری، انبارداری است. این ویژگی برای سایر کسب و کارها، شرکت ها و کارخانجاتی که به تولید محصول، توزیع محصول به صورت گسترده و جزئی می پردازند، از اهمیت زیادی برخوردار است .

 زمانی که حجم زیادی از محصولات و تولیدات یک شرکت را بخواهید به فروش برسانید، یا بین تولید کنندگان مختلف توزیع کنید، کنترل کردن میزان موجودی انبار به راحتی امکان پذیر نیست.

به همین جهت برای کنترل کردن، مدیریت و بررسی موجودی محصولات مختلف، باید از یک نرم افزار تخصصی به نام نرم افزار انبار (کنترل موجودی) استفاده شود. چرا که تعداد موجودی های یک شرکت یا هر کسب و کاری از جمله مهم ترین ارزش و دارایی های کلیدی آن محسوب می شود.

همچنین بخوانید

به گونه ای که تعداد زیاد موجودی در انبار باعث فلج شدن جریان مالی سازمان می شود. همچنین باعث کاهش نقدینگی کل سازمان شده و یک تهدید بزرگ و مهم محسوب می شود.

 به همین دلیل می توان گفت بهینه سازی و موجودی های یک سازمان برای اطمینان کسب کردن از در دسترس بودن کالاها، بررسی و اطلاع از میزان موجودی و میزان سهام، سهام داران اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این، اطلاع و تمرکز بر انبارداری با استفاده از نرم افزار انبار (کنترل موجودی) تا حد قابل توجهی باعث کاهش ریسک های مالی یک سازمان یا شرکت می شود.

چون سیستم نرم افزاری این نرم افزار به گونه ای طراحی شده که به کنترل کردن و بهبود روند مدیریت موجودی در شرکت کمک زیادی می کند.

همچنین طراحی نرم افزار انبار (کنترل موجودی) به گونه ای است که قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فردی برای مدیران انبار، انبارداران و … ارائه می کند . در این مقاله به طور کامل با قابلیت ها و مزایای استفاده از این نرم افزار به طور کامل آشنا خواهید شد.

کاربرد نرم افزار انبار (کنترل موجودی) چیست؟

هر شرکت و سازمانی به صورت معمول دارای موجودی های مختلفی از جمله مواد اولیه، ملزومات اولیه و ضروری، محصولات موجود در عملیات و پردازش، و تعداد زیادی کالاهای نهایی هستند.

 موجودی هر سازمان با توجه به بزرگی یا کوچکی حجم تولیدات یا میزان فروش، می تواند بسیار کوچک یا بسیار بزرگ و پیچیده باشد.

 به همین دلیل هر گونه سوء استفاده در مورد موجودی کالاها، عدم آگاهی از تعداد موجودی و اقلام مختلف، باعث عدم آگاهی در ارزیابی کل سازمان می شود.

 به همین دلیل به صورت مستقیم در کارآمد بودن مسائل مالی نیز موثر خواهد بود. علاوه بر این، تاثیر اصلی اطلاع و مدیریت موجودی انبار با استفاده از نرم افزار انبار (کنترل موجودی)، باعث ایجاد مازاد یا کمبود موجودی می شود.

در نتیجه این اتفاق تاثیر زیادی در کاهش بهره وری و کاهش میزان فروش دارد. یکی از کاربردهای اصلی استفاده از این نرم افزار، کاهش هزینه های انبارداری، و جلوگیری از ریزش و ذخیره موجودی انبار به صورت ناخواسته است.

با استفاده از این نرم افزار می توانید کلیه داده ها و اطلاعات مربوط به تعداد موجودی محصولات از جمله بارکد، تعداد محصولات فروش رفته، تعداد محصولات باقی مانده و سایر ویژگی ها را در آن درج کنید.

برای مثال در یک شرکت تجاری معمولی مشتریان محصول یا محصولات مختلفی را در یک بازه زمانی مشخص سفارش می دهند.

شما به عنوان فروشنده یا مدیریت ارتباط با مشتریان، باید به صورت دقیق سفارشات، مواد اولیه، تعداد محصولات باقی مانده، و … را کنترل کنید. سپس پاسخگوی نیاز مشتریان باشید و در زمان مشخص محصولات را  برای آن ها ارسال کنید.

 این کار باعث حفظ اعتماد یا افزایش اعتماد کاربران و مشتریان در مورد برند یا شرکت می شود.

 اما در صورتی که بین تامین کنندگان، تولید کنندگان، توزیع کنندگان و مشتریان این ارتباط و هماهنگی وجود نداشته باشد، عملا کنترل سازمان یا شرکت از دست شما خارج می شود.

 این ایجاد هماهنگی و تعادل در بخش های ذکر شده صرفا به کمک یک سیستم نرم افزار انبار (کنترل موجودی) امکان پذیر است. چون می تواند به صورت خودکار بسیاری از فرایندها را سریع و دقیق ثبت و ذخیره نماید.خرید انواع نرم افزارهای مالی حسابداری از وبسایت کاربرد کامپیوتر

مزایای استفاده از نرم افزار انبار (کنترل موجودی)

علاوه بر قابلیت ها و ویژگی های ذکر شده در مورد نرم افزار انبار (کنترل موجودی)، سیستم این نرم افزار به گونه ای طراحی شده که مزایای منحصر به فردی برای کل سازمان یا شرکت دارد.

از جمله مهم ترین مزایای این نرم افزار می توان به کاهش هزینه ها در بهینه سازی و بهبود انبارداری نام برد.

 همچنین می توان نقطه سفارش و میزان سفارشات جدید را در زمان معین تعیین کرد تا به بهترین نحو پاسخگوی نیاز کاربران و مشتریان مختلف باشید.

 همچنین میزان اعتماد آن ها را افزایش دهید. علاوه بر این، نرم افزار انبار (کنترل موجودی) مزایای دیگر دارد که به شرح زیر است:

۱-     ساده تر کردن روند مدیریت موجودی

۲-     بهبود و بهره وری کارایی بخش های مختلف و تاثیر گذاری در کل سازمان

۳-     بهبود وضعیت نقدینگی سازمان از طریق گزارش گرفتن های ماهانه، فصلی و سالانه

۴-     امکان مدیریت موجودی با توجه به قابلیت تعریف کردن کالاها و محصولات مختلف بر اساس ویژگی ها

۵-     ایجاد یکپارچگی و نظم در کل سازمان یا شرکت

۶-     بهینه کردن ساختار خرید و فروش کالا و محصولات بر اساس میزان و تعداد موجودی ها در صورت نیاز

۷-     سازماندهی کردن انبار با امکان بررسی و آنالیز محصولات فعلی و محصولات به فروش رسیده

۸-     افزایش رضایت مشتریان و خریداران

۹-     امکان گزارش گیری کردن از تعداد سفارشات و محصولات در زمان های مختلف

روش های پیاده سازی نرم افزار انبار (کنترل موجودی)

پس از این که نرم افزار مدیریت انبار یا مدیریت موجودی را خریداری و نصب کردید، برای استفاده از آن باید آن را پیاده سازی کنید. برای پیدا کردن راه کار مناسب برای پیاده سازی این نرم افزار ابتدا به چند سوال زیر پاسخ دهید:

۱-     چه اطلاعات مهمی از محصولات باید در این سیستم ثبت شود؟

۲-     منابع مالی مورد نیاز چقدر است؟

۳-     به چه ویژگی هایی لازم است که توجه شود؟

۴-     آیا این محصولات در چندین شعبه مختلف به فروش می رسد؟

منبع
منبع این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا