صنعتکسب و کار

راهنمای خرید ورق گالوانیزه

 

 

راهنمای خرید ورق گالوانیزه در واقع مسیر راهی است که شما را برای خرید ورق گالوانیزه هدایت می‌کند. این راهنما با افزایش اطلاعات شما، می‌تواند خرید مطمئنی را به همراه داشته باشد؛ بنابراین ما را دنبال کنید تا اطلاعات جامعی در مورد این ورق، ویژگی های ورق مرغوب، ابعاد و وزن استاندارد، معرفی تولیدکنندگان داخلی و برندهای مختلف موجود در بازار، کاربردهای آن و بسیاری اطلاعات دیگر در اختیار شما قرار دهیم.

همچنین بخوانید

با ورق گالوانیزه آشنا شوید

در راستای توضیح در مورد راهنمای خرید ورق گالوانیزه باید گفت: این نوع ورق در واقع ورق‌های فولادی محسوب می‌شوند که سطح آن را با فلز روی می‌پوشانند تا آن را در برابر رطوبت و هوا مقاوم کنند.

خوردگی آهن یا زنگ‌زدگی زمانی اتفاق می‌افتد که ورق‌های فولادی طی مدت طولانی در معرض هوا و یا رطوبت قرار می‌گیرند.

فلز روی می‌تواند یک طرف و یا هر دو طرف ورق فولادی را بپوشاند. پوششی که روی ورق فولادی کشیده می‌شود، ممکن است باتوجه‌به کاربرد این ورق و میزان رطوبت موجود در محیط متفاوت باشد.

کاربرد ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه کاربردهای فراوانی دارد و عموماً در محیط‌هایی که ممکن است آهن و فولاد بر اثر رطوبت و هوا دچار زنگ‌زدگی شوند، به‌کار برده می‌شود. از جمله کارایی‌های ورق گالوانیزه که می‌توان در راهنمای خرید ورق گالوانیزه به آن اشاره کرد به شرح زیر است:

  • صنعت خودرو
  • ساخت تانک‌های ذخیره و بشکه
  • صنعت کشاورزی
  • لوله‌های فولادی برق
  • سالن و سوله‌ها
  • لوله و اتصالات و مخازن آب
  • مخازن ذخایر انرژی و آب
  • رابیتس‌های مصرفی در سقف‌ها
  • یخچال‌ها
  • قطعات فلزی لوازم‌خانگی

نکات موردتوجه در خرید ورق گالوانیزه

کارخانه‌های مهم تولیدکننده ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه در ایران توسط چند کارخانه تولید می‌شود. در این قسمت به معرفی چند کارخانه تولیدکننده ورق گالوانیزه و محصولات تولیدی آنها می‌پردازیم تا راهنمای خرید ورق گالوانیزه را تکمیل کنیم.

کارخانه کاشان

کارخانه کاشان از سال ۱۳۷۴ شروع به تولید ورق‌های گالوانیزه به روش غوطه‌وری کرده است. این کارخانه، ورق‌های گالوانیزه را با تنوع زیادی تولید می‌کند و انعطاف‌پذیری پایین، کیفیت بالا و استحکام بالا از ویژگی‌های این ورق است. به همین دلیل در ساخت پوشش سقف و پروفیل از این نوع ورق استفاده می‌کنند.

ضخامت شیت‌های تولید شده در این شرکت بین ۰.۲۵ تا ۱.۲ میلی‌متر و ضخامت کلاف گالوانیزه نیز بین ۰.۲۵ تا ۱.۵ میلی‌متر است.

برای استعلام قیمت ورق گالوانیزه کاشان امروز می‌توانید به وبسایت بازرگانی آیرومارت به نشانی https://iromart.com/ مراجعه کنید.

کارخانه فولاد مبارکه

ضخامت ورق تولید شده در این شرکت بیش از ۰.۱۸ میلی‌متر است. تولید ورق‌های گالوانیزه در این کارخانه به روش غوطه‌وری انجام می‌شود و ضخامت آن بین ۰.۲۵ تا ۲ میلی‌متر متغیر است.

وزن کویل‌های تولید شده در این شرکت بین ۲ تا ۳ تن است و عرضی بین ۷۵ تا ۱۵۰ سانتی‌متر دارند و کیفیت آنها معمولی و بهبودیافته است.

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه

استفاده از ورق‌های گالوانیزه مزایایی دارد که در راستای راهنمای خرید ورق گالوانیزه می‌توان این مزایا را بررسی کرد تا به شما در گرفتن نتیجه نهایی و مطلوب کمک کند. مزایای استفاده از ورق گالوانیزه به شرح زیر است:

هزینه کمتر

گالوانیزه کردن، روشی است که در مقایسه با روش‌های دیگر که برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی استفاده می‌شود، هزینه کمتری دارد. علاوه بر این به دلیل وجود پوشش محافظ، هزینه تعمیر و نگهداری این ورق‌ها کمتر از روش‌های دیگر است به همین دلیل افراد زیادی مایل به خرید این ورق هستند.

طول عمر بالا

طول عمر ورق‌های گالوانیزه به دلیل اینکه با لایه‌ای فلز روی پوشانده می‌شوند، بسیار طولانی است و با بررسی‌های انجام شده، عمر این ورق در محیط‌های خورنده، حدود ۲۰ تا ۳۰ سال برآورد شده است.

نکات مهم برای خرید ورق گالوانیزه

خواص مکانیکی خوب

همانطور که گفته شد، ورق‌های گالوانیزه به دلیل اینکه با لایه‌ای از روی پوشانده شده است، ساختار متالوژی خاصی را به خود گرفته و در برابر صدمات مکانیکی، سایش و خوردگی مقاومت بالایی دارد.

محافظت در برابر آسیب‌ها و صدمات محیطی

پوششی که روی سطح ورق فولادی کشیده می‌شود، در آن نفوذ کرده و باعث پوشانده شدن مقاطع ریزی که در سطح فولاد وجود دارد، می‌شود و محافظت آن در برابر خوردگی و صدمات محیطی را به دنبال دارد.

بازرسی آسان

همه سازه‌های فلزی باید هر یک سال یکبار بررسی شوند. یکی دیگر از ویژگی‌های ورق‌های گالوانیزه که می‌تواند راهنمای خوبی برای خرید ورق گالوانیزه باشد، این است که به‌راحتی و بدون نیاز به آزمایش، مورد بررسی قرار می‌گیرند و هزینه زیادی را تحمیل نمی‌کند. به همین دلیل مقرون‌به‌صرفه است.

استاندارد جهانی

برای گالوانیزه کردن ورق‌های فولادی استانداردهای مختلفی در جهان وجود دارد که باعث ایجاد اعتماد نسبت به طول عمر و عملکرد این ورق‌ها در مصرف‌کنندگان آن شده است.

محافظت کامل

از جمله مزیت‌های راهنمای خرید ورق گالوانیزه، ایجاد اطمینان به مشتریان در خصوص محافظت کامل این نوع ورق است. پوششی که روی ورق‌های گالوانیزه ایجاد می‌شود، به‌طورکلی نقاط و سطوح فولاد از جمله فرورفتگی‌ها، نقاط کوچک و خوردگی‌های آن را می‌پوشاند و مانع از خوردگی آن می‌شود و می‌توان گفت پوشش گالوانیزه بهترین نوع پوشش برای ورق‌های فولادی است.

تمیزی آسان

تمیزکردن این ورق بسیار راحت و ساده است، به‌طوری‌که به جهت تمیزکردن آن می‌توان آب قلیایی را روی ورق اسپری کرد، سپس با دستمال نرم روی سطح آن کشید.

معایب ورق گالوانیزه

برای خرید ورق گالوانیزه نیاز است درباره معایب آن هم بدانید تا باتوجه‌به این موارد، انتخاب بهتری را متناسب با نیازتان رقم بزنید. در ادامه به برخی از این معایب اشاره خواهیم کرد.

  • جوشکاری روی ورق‌های گالوانیزه بسیار دشوار است و باید گفت که جوشکاری این نوع ورق نسبت به آهن معمولی، پیچیدگی‌های بیشتری دارد.
  • در هنگام جوشکاری ورق‌های گالوانیزه، بخار و گازهایی تولید می‌شود که بسیار سمی و خطرناک است و ممکن است در طولانی‌مدت باعث ایجاد بیماری ریوی شود. به همین دلیل توصیه می‌شود در هنگام جوشکاری بر روی این ورق‌ها، حتماً از ماسک استفاده کنید و مدت زمان جوشکاری خود را به کمتر از ۴ ساعت کاهش دهید.

نکات خرید ورق گالوانیزه

روش‌های متفاوت گالوانیزاسیون

برای گالوانیزه کردن ورق‌های فولادی روش‌های مختلفی وجود دارد که در این قسمت قصد داریم شما را با این روش‌ها بیشتر آشنا کنیم تا رسالت خود را در راهنمای خرید ورق گالوانیزه تکمیل کرده باشیم.

روش گالوانیزه گرم یا حرارتی  Hot-dip galvanizing

در این روش یک استخر را پر از روی مذاب می‌کنند و ورق‌های فولادی را تا زمانی که به‌طورکلی به روی آغشته شود، داخل استخر غوطه‌ور می‌کنند. به این روش، گالوانیزه حرارتی یا Hot-dip galvanizing می‌گویند.

مقرون‌به‌صرفه بودن، یکی از مزایایی است که می‌توان برای گالوانیزه حرارتی در نظر گرفت. علاوه بر این، به دلیل غوطه‌وری که در این روش وجود دارد، هر محصول فولادی به هر شکلی که باشد به روی آغشته می‌شود.

یکی دیگر از مزایایی که این روش دارد این است که همه قسمت‌های فولاد به روی آغشته می‌شود و همین امر باعث بالارفتن استحکام ورق فولاد می‌شود. در عملیات گالوانیزه کردن ورق فولادی، تعداد لایه‌های محافظ بیش از یک عدد است به همین دلیل می‌توان گفت این لایه‌ها جزئی از فولاد محسوب می‌شود.

این روش گالوانیزه کردن برای زمانی که فلز به‌صورت دائم در معرض مواد اسیدی و خورنده قرار دارد، کاربرد ندارد. فولاد زنگ‌نزن یا استینلس استیل، به‌عنوان بهترین جایگزین برای رفع این مشکل و کاربرد در محیط‌های خورنده استفاده می‌شود.

عمر ورق‌های گالوانیزه شده به این روش، در محیط‌های دریایی و شور کوتاه‌تر است؛ زیرا آب، رسانایی الکتریکی بالایی دارد و باعث زنگ‌زدگی می‌شود.

روش الکتروگالوانیزه  electrogalvanization

در این روش، گالوانیزه کردن با استفاده از جریان‌های الکتریکی و محلول‌های الکترولیتی سولفات روی انجام می‌شود.

ورق‌های تولید شده با این روش نسبت به ورق‌های تولید شده با روش‌های دیگر، ضخامت بالایی ندارند و عمدتاً در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند. از مزایای این روش می‌توان به رنگ‌آمیزی راحت آن اشاره کرد.

توضیح دادن روش‌های گالوانیزه کردن در راهنمای خرید ورق گالوانیزه، این امکان را می‌دهد که برای صنعت خودروسازی از روش گالوانیزه کردن به روش electrogalvanization استفاده کنید.

البته ورق‌های دیگری از جمله ورق هاردوکس نیز وجود دارد که خاصیت ضدسایش و مقاومت بالایی دارد و در ساخت‌وساز و صنعت معدن و حمل مواد مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای استعلام روزانه قیمت ورق هاردوکس می‌توانید به سایت آیرومارت مراجعه کنید.

روش پیش گالوانیزاسیون  pre-galvanization

این روش گالوانیزاسیون، شبیه روش گالوانیزه کردن به روش حرارتی است. اما موردی که این دو روش را از هم متفاوت می‌کند این است که در روش pre-galvanization، ورق‌های فولادی در ابتدا با یک مایع تمیز می‌شود و سپس در یک استخر پر از روی به‌صورت رفت‌وبرگشت غوطه‌ور می‌شوند. ورق تولید شده به این روش نسبت به روش حرارتی، یکپارچه و یک‌دست‌تر است.

روش گالوانیلینگ  galvannealing

در این روش، ورق‌های فولادی را به دو روش گرم و گداختی گالوانیزه می‌کنند. مراحل کار به این شکل است که ورق‌ها را توسط روکشی از جنس روی پوشش می‌دهند و در کوره گداخته می‌کنند.

راهنمایی خرید ورق گالوانیزه

سخن پایانی در راستای راهنمای خرید ورق گالوانیزه

ما در این مقاله سعی کردیم در قالب راهنمای خرید ورق گالوانیزه اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهیم. در انتهای این مطلب توصیه می‌کنیم قبل از خرید ورق گالوانیزه ابتدا نیاز خود را بررسی و شناسایی کنید و بر اساس نیاز خود برای خرید ورق با ابعاد و ضخامت موردنظر خود تصمیم‌گیری کنید. از عوامل مهمی که در هنگام خرید این ورق باید بدانید کاربرد ورق گالوانیزه، برند محصول و تولیدکننده آن است.

کارشناسان آیرومارت آماده ارائه مشاوره در زمینه راهنمای خرید ورق گالوانیزه با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ هستند.

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا