بانک و بیمه

بانک آینده، بانک «دارایی محور»/ ارزندگی ذاتی ساختار مالی بانک آینده


به گزارش آرمان اقتصادی، تغییرات اخیر مدیریتی بانک آینده، بار دیگر افکار عمومی را متوجه این بانک بزرگ کرده است. زیان های انباشته افشا شده و ارزندگی دارایی های بانک آینده، ابعاد اصلی مورد بحث در محافل تخصصی و عمومی است. سلامت ساختار مالی و نحوه پیشبرد عملیات بانک­ها، به ویژه، از حیث نظارتی را می­‌توان در تخصیص منابع و به عبارت ساده­‌تر، در سرمایه­‌گذاری و تسهیلات اعطایی آنها جستجو کرد.

بررسی گزارش‌های مالی بانک آینده، به ویژه در بخش­های تسهیلات و تعهدات کلان و مطالبات از شرکت­های فرعی و وابسته، حاکی از تخصیص بخش قابل توجه منابع این بانک به پروژه­های عمرانی انتقال یافته از نهادهای ادغامی تشکیل دهنده این بانک، وفق تکالیف حکومتی می­باشد.

بررسی بیشتر موراد افشا شده بانک مذکور حاکی از عدم امکان شناسایی درآمد تسهیلات مربوط به پروژه های عمرانی بزرگ و نیمه تمام بانک آینده و اعمال ذخایر قانونی قابل توجه از سوی بانک مرکزی در این خصوص است که مجموعاً زیان قابل توجهی را در گزارش‌های مالی افشا شده بانک آینده ایجاد و هجمه قابل توجهی را از سوی ذی نفعان متوجه آن کرده است.

پروژه‌های بانک آینده، زبانزد صنعت ساختمان در عرصه بین‌الملل

در حالی ­که، برای بررسی ارزندگی ارزش این بانک، نیاز به رویکردی عمیق­تر، در ابعاد مختلف داریم. پروژه‌های عظیمی مانند بازار بزرگ ایران که عموم مردم آن را به ایران مال می شناسند و سایر پروژه­‌ها همچون فرمانیه مال، مشهد مال، هتل روتانا و غیره که بدون توجه به صنعت بانکی، زبانزد حوزه ساختمان در عرصه بین‌الملل می­باشند؛ نشان از تأمین مالی هدفمند آنها توسط تصمیم گیرندگان راهبردی این بانک است.

انتشار گزارش ارزیابی سهام بانک آینده، به زودی

مضاف بر این، گزارش آخرین ارزیابی پروژه­های مذکور توسط هیأت کارشناسان رسمی قوه قضاییه، در حال انتشار است که متعاقب آن، گزارش ارزیابی سهام شرکت­های پروژه­محور بانک آینده نیز، منتشر می‌شود.  بررسی‌ها و اخبار دریافتی از منابع معتبر، حاکی از فزونی قابل توجه ارزش اموال مذکور می‌­باشد. با این وصف، اقلام تسهیلات و تعهدات کلان و مطالبات از شرکت های فرعی و وابسته این بانک، به جای مصرف در جهت منافع افراد موسوم به صاحبان قدرت و نفوذ و ایجاد تسهیلات کاغذی، به طور همزمان، در جهت افزایش ارزش خالص دارایی های بانک(NAV) و به طور ملموس و مشهود، اعتلای سرمایه­های فیزیکی تجاری و گردشگری کشور و افزایش نرخ اشتغال جوانان و متخصصان کشور، در حوزه­های مختلف و تأمین معیشت اقشار مختلف کشور صرف شده است.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزبابی دارایی‌ها

در نگاهی دقیق­‌تر، بر خلاف آنچه در گزارش‌های استاندارد افشا می‌شودد، اثر قابل توجهی از ریسک نکول در تسهیلات اعطایی بانک مذکور نمی­‌توان یافت؛ که این امر، منتج به تکمیل ساختار مالی مستحکم مورد انتظار آحاد ذی­نفعان بانک خواهد بود. این موضوع بر خلاف سنوات گذشته، به طور روزافزون، برای آحاد ذی­نفعان بانک آینده روشن­‌تر می‌شود. به طوری­که، ارزش جاری دارایی­های بانک آینده که با برآوردی محافظه کارانه و حتی بنابر اظهارات متخصصان و فعالان بازار املاک، با کم­­‌نمایی افشا شده است، از ارزشی مازاد نسبت به تأمین مالی صورت پذیرفته در طول عمر اندک این بانک حکایت دارد.

با این همه، مدیریت کنونی بانک، با حمایت سهامداران و کارکنان باانگیزه خود، به منظور حفظ جایگاه بانک در بازار سرمایه و متناسب­‌سازی حقوق مالکانه بانک با واقعیت ارزنده تجاری آن، سعی در انجام افزایش سرمایه، با اولویت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌­ها دارد.

با این وصف می‌توان نتیجه گرفت بانک آینده در کنار اعطای تسهیلات خرد، به منظور توانمندی معیشتی آحاد مردم کشور، سایر منابع سپرده­گذاران خود را به راحتی به ورطه انواع ریسک­های سیستماتیک و غیر سیستماتیک نسپرده و ارزش فعلی جریان­های نقدی آتی اموال متعلق به ذی­نفعان بانک را به طور قابل توجهی افزایش داده است.

این مهم را می توان نقشه راه مناسبی برای شبکه بانکی کشور در سایر حوزه­های زیرساختی جمهوری اسلامی ایران، در شرایط تحریم­های ناجوانمردانه کشورهای غربی و آمریکا قلمداد کرد.


انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا