اقتصاد کلان

ما دنبال یک عراق متحد، منسجم و قوی هستیم

معاون اقتصادی وزیر کشور گفت: ما همسایه خودمان را مقتدر می‌خواهیم، ما دنبال یک عراق متحد، منسجم و قوی هستیم.

همچنین بخوانید

محسن کوشش‌تبار چهارم بهمن در همایش تجاری لرستان ـ عراق و افتتاحیه نمایشگاه ‌توانمندی‌های صادراتی استان که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی لرستان ‌برگزار شد، اظهار کرد: ‌روابط بین دو سرزمین یا در روابط بین‌الملل شکل می‌گیرد یا در ارتباطات است.

وی ادامه داد: روابط بین‌الملل روابط بین قدرت‌هاست، آنجایی که حکمرانی تصمیم می‌گیرد که با همسایه خودش چکار کند، اگر این روابط بین‌الملل شکل نگیرد و حکمران‌ها یکدیگر را پیدا نکنند ارتباطات بین‌الملل که ارتباط بین ملت‌هاست سخت شده و این امکان فراهم نمی‌شود.

کوشش‌تبار تصریح کرد: ایران در لحظه‌های بزن گاه تاریخ در آن لحظاتی که اگرچه این پرچم سیاه منقوش به نام مبارک خداوند و پیامبر اکرم(ص) منقوش بود، اما چیزی که بر کشور عراق و مدیترانه سایه افکنده بود رنگ سیاه و تباهی بود که در این پرچم به حضور و ظهور رسیده بود و همان بزنگاه تاریخ بود که مردان مردی پنجه در پنجه برادران عراقی خود انداختند و امروز زمینه‌ساز چنین جلسه‌ای شدندو

معاون اقتصادی وزیر کشور بیان کرد: ما همسایه خودمان را مقتدر می‌خواهیم، ما دنبال یک عراق متحد، منسجم و قوی هستیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی هیچ همسایه‌ای را ضعیف نمی‌خواهد و به دنبال آرامش و امنیت در کل منطقه است و با همین نگرش عزیزانش در همین سرزمین مقدس به خون غلطیدند.

کوشش‌تبار عنوان کرد: ما عراق و اقلیم کردستان را وطن دوم خودمان می‌دانیم، پس ارتباطات بین‌الملل یعنی حضور شما تجار در ایران اسلامی.

معاون اقتصادی وزیر کشور تصریح کرد: امنیت باید باشد ا اقتصاد شکوفا شود، در حافظه بلندمدت هر عراقی و ایرانی روزهای سخت و زشت رُعب‌آور برای مادر وطن ایران و عراق را کسی فراموش نمی‌کند، باید این‌ها را در ذهن نگه داشت که کمک کند امنیت به دنبالش توسعه پایدار اقتصادی را بیاورد.

وی عنوان کرد: اتاق بازرگانی ایران به دید من پارلمان بخش خصوصی است و آن‌ها داعیه‌دار این فعالیت‌های تجاری هستند.

کوشش‌تبار بیان کرد: ما از حضور تجار عراقی در ۳۱ استان کشور استقبال می‌کنیم، در این زمینه وزارت کشور نقش هماهنگ کننده خود را نیز ایفا می‌کند.

معاون اقتصادی وزیر کشور تصریح کرد: نقش نظارت بر عملکرد تمام حوزه‌های اقتصادی در استان‌ها را داریم که به موازات فعالیت‌های اتاق بازرگانی استان‌ها شکل می‌گیرد که توسعه و پیشرفت در حوزه اقتصادی دو بال پرواز یک حرکت هستند.

وی افزود: ما به دنبال کیفیت هستیم، شما در کشوری قدم گذاشتید که در کریدور شمال و جنوب، غرب و شرق حرف برای گفتن دارد و شریان‌های اقتصادی در کشور رونق جدی گرفته و ما به عنوان یک شریک تجاری می‌گویم که نگاهتان به ۸۰ میلیون جمعیت ایران نباشد، ما چیزی فراتر از جمعیت خودمان در خدت تجار شما داریم، ما کشوری با ۱۵ همسایه هستیم و حدود ۴۰۰ میلیون جمعیت کشورهای همسایه ماست، یعنی یک بازار ۴۰۰ میلیونی با راه‌ها ومواصلات خاکی و با نیمی از آن‌ها مرز آبی داریم که بالاترین سرانه دنیا را دارند یعنی یک مجموعه ۷۰۰ میلیونی بازار اطراف ایران در خدمت شماست.

کوشش‌تبار افزود: ما داریم اوراسیا را به آب‌های آزاد خلیج وصل می‌کنیم و در شانگهای عضویت داریم، یعنی یک شریک تجاری بالقوه، زمینه ورود به تجارت با کشورهای اوراسیا، ورود در شانگهای همه این امکانات و ظرفیت در خدمت تجار کشور عراق است.

معاون اقتصادی وزیر کشور ادامه داد: شما در کشوری قدم گذاشتید که ظرفیت خوبی در حوزه انرژی دارد و هزینه تولید در ایران پایین است، راه‌های مواصلاتی ما اگر از مازندران از دریای خزر به خلیج فارس وصل شود چه اتفاقی می‌افتد؟ در آینده‌ای نه چندان دور بسیاری قبطه خواهند خورد که چرا وارد مبادلات تجاری با ایران نشده‌اند.

وی بیان کرد: ایران رو به حرکت است و هرآنچه به عنوان تحریم پیش روی ایران گذاشتند باعث توفیق ما شده، باور ما و دنیا این است.

کوشش‌تبار تصریح کرد: رفتار اخیری که منفعلانه، خصمانه و خبیثانه مقابل کسانی که در کنار شما تا سوریه ایستادند تا امنیت باشد و خون‌ها داده شد در پارلمان اروپا تحریم می‌کنند، این در حالی است که تاریخ و وجدان انسان بیدار تحریم پذیر نیست، تاریخ گفته و خواهد گفت که سپاه در عرصه غیرت‌مداری در مقابل هموطنان مسللمن خودش که نه از ایران شروع شود تا سو. ریه بلکه هرجا که مسلمانی است حضور داشته و خواهد داشت.

معاون اقتصادی وزیر کشور بیان کرد: با شرکت‌های دانش‌بنیان جلسه بگذارید چراکه در ایران ۷۰۰۰ شرک دانش‌بنیان داریم که دانش‌محور هستند و در لرستان بیش‌از ۳۵ شرکت دانش‌بنیان داریم که در حوزه‌های مختلف فعال هستند، ما هیچ کوتاهی در انتقال تکنولوژی نخواهیم داشت، چراکه جمهوری اسلامی راق منسجم و قوی در کنار خودش می‌خواهد.

وی ادامه داد: زیرساخت و راه، انرژی ارزان و نیروی انسانی کارامد و باسواد داریم، بازار فعال متنوع داریم و همسایگان زیاد داریم که امیدواریم آغاز برای پایان فاصله بین لرستان و عراق باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا