انرژی

برنامه وزیر پیشنهادی نیرو در بخش آب امیدوار کننده است

یک کارشناس مدیریت منابع آب معتقد است که برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم برنامه جامع و امیدوارانه‌ای است، هرچند برای اجرایی شدن، باید برخی ملاحظات ازجمله مسائل حقوقی را بیشتر در نظر داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بنفشه زهرایی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با ایسنا، تصریح کرد: برنامه‌هایی که تاکنون از سوی وزرای نیرو ارائه داده شده به صورت توسعه محور بوده و می‌توان گفت که اردکانیان تنها شخصی است که به جای تمرکز بر توسعه سازه‌ای به مدیریت فرابخشی آب توجه کرده است.

این کارشناس با بیان این که برنامه اردکانیان در قیاس با برنامه‌های دیگر توسعه محور بسیار متفاوت است، گفت: در بحث راهبردها و برنامه‌ها شاهد رویکردهای پایدار و فرابخشی در حوزه آب هستیم که این مساله نکته قوت در برنامه اردکانیان است.

همچنین بخوانید

زهرایی ادامه داد: نگاه اردکانیان به تدوین برنامه در حوزه آب به گونه‌ای بوده که می‌توان اینگونه برداشت کرد که برنامه او هماهنگ کردن بخش‌های مختلف دولت و خارج از دولت با ظرفیت‌ها و توان اکولوژی که حوزه‌های آبریز کشور است.

وی با بیان این که در برنامه اردکانیان تاکید زیادی روی هماهنگی‌های فرابخشی و یکپارچه نگری به مدیریت آب، انرژی و غذا شده است، اظهار کرد: برنامه تدوین شده یک برنامه امیدوار کننده برای حل مساله آب است که لازم است برای این مساله چالش‌های موجود به صورت شفاف مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان این که در راهبردهای تدوین شده برنامه اردکانیان به عملیاتی کردن کامل اسناد بالادستی اشاره شده است، اظهار کرد: این مساله چالشی در برنامه پیشنهادی وی است، چرا که برنامه بالادستی منشا بسیاری از مشکلات بخش آب شناخته می شود، لذا باید با توجه به وضعیت فعلی آب و چشم‌انداز پیش‌رو اسناد بالادستی اصلاح شوند.

این کارشناس حوزه مدیریت منابع آب ادامه داد: هدف گذاری با توجه به ظرفیت‌های موجود آب برای توسعه فرابخشی کشور تدوین شده و باید گفت راهبردهای بسیار خوبی از سوی اردکانیان برای حل مسائل و مشکلات آب پیشنهاد شده است.

به گفته زهرایی، ماهیت برنامه ارائه شده از سوی اردکانیان کلی محور است که شاید برای هدف در نظر گرفته شده این مساله مناسب باشد، اما زمانی که راهبردها و برنامه‌ها کنار هم قرار می‌گیرند برخی از این موارد با ادبیات داخل برنامه قابل تعمیم نیست.

وی افزود: به طور مثال در راهبرهای نوشته شده به اولویت بندی برای حق آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها اشاره شده، اما این مساله در شرایطی که زیرساخت ها اصلاح نشود قابل اجرا نیست.

کارشناس حوزه مدیریت آب تصریح کرد: در مجموع باید گفت که راهبردهای بیان شده راهبردهای خوبی است اما برخی از بحث‌هایی که مطرح شده ممکن است قابل اجرا و پیاده سازی نباشد.

وی با بیان این که در سیمای ارائه شده حوزه آب از سوی اردکانیان آمار و ارقامی دیده می‌شود که بیانگر ارائه رویکرد توسعه محور است اظهار کرد: اعداد و ارقام دقیقی مرتبط با مشکلاتی همچون مدیریت تقاضا وجود ندارد که این مساله بیانگر ضعف اطلاعاتی در دوره‌های پیشین وزارت نیرو است.

زهرایی با بیان این‌که در چالش‌های ارائه شده از سوی اردکانیان جای خالی مسائل حقوقی دیده می‌شود، اظهار کرد: به دلیل عدم  وجود قوانین کارآمد چالش‌هایی در بخش آب به وجود آمده، از سوی دیگر در برنامه اردکانیان به مساله عدم وجود سیستم حکمرانی اشاره شده و این در حالی است که مهم‌ترین جنبه این مساله مسائل حقوقی است، چرا که بدون حضور فعالان قوه مقننه سروسامان دادن به این مساله امکان‌پذیر نخواهد بود.

کارشناس حوزه مدیریت منابع آب با بیان این که این مساله بدین معنا نیست که فضای آب را یک فضای پلیسی کنیم، گفت: واقعیت این است که ما نیازمند ایجاد زیرساخت‌های حقوقی مدرن برای مدیریت و حفاظت از منابع آب که انعطاف‌پذیری دراین منابع را بالا ببرد هستیم.

به گفته کارشناس حوزه مدیریت آب، در برنامه اردکانیان رد پای بازخوردهای متخصصان حوزه آب که در هفته‌های گذشته جلسات متعددی با آنها برگزار شده بود دیده می‌شود که این مساله نقطه قوت برنامه وی است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا