انرژی

اختلالات عرضه نردبان صعود قیمت نفت شد

مجموعه اختلالات پیش آمده در روند عرضه نفت در سراسر جهان، کمک کرد قیمت نفت برنت برای نخستین بار در سه ماه گذشته، به بالای مرز ۸۱ دلار در هر بشکه صعود کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پیش‌بینی کنندگان انتظار دارند کاهش عرضه اوپک پلاس و تقاضای بالاتر چین برای سوخت، با وجود موانع اقتصاد کلانی که وجود دارد، بازارها را با محدودیت عرضه روبرو کنند. رویترز در گزارشی، بعضی از اختلالات عرضه را مرور کرد که عبارتند از:

نیجریه

شرکت شل، پنج شنبه گذشته اعلام کرد بارگیری نفت فورکادوس نیجریه را به دلیل نشت احتمالی در یک پایانه صادرات، متوقف کرده است. صادرات این گرید نفتی شیرین متوسط که ۲۲۰ هزار بشکه در روز در ژوییه برنامه‌ریزی شده بود، پس از این که کارکنان روز چهارشنبه دود نزدیک شناوری که نفت را به یک کشتی بار می زد، مشاهده کردند، مختل شد.

مشکلات فنی چندین ماه است که بر روند صادرات فورکادوس که یکی از بزرگترین جریان‌های صادرات نفت از این صادرکننده آفریقایی است، تاثیر گذاشته است. طبق جدیدترین آمار آژانس بین المللی انرژی، انتظار می‌رود نیجریه ۱.۲۳ میلیون بشکه در روز از حدود ۱۰۲.۱ میلیون بشکه تقاضای جهانی پیش بینی شده برای نفت در سال ۲۰۲۳ را تامین کند.

لیبی

یک رئیس قبیله، مهندسان نفت و یک معترض به رویترز گفتند: تولید در سه میدان نفتی لیبی، پنج شنبه گذشته در اعتراض به ربوده شدن یک وزیر دارایی سابق، متوقف شد. یکی از این میادین، شراره بود که بزرگترین میدان نفتی لیبی با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار بشکه در روز است. این میدان همواره هدف اختلافات سیاسی بوده است. انتظار می‌رود لیبی ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز از تقاضای جهانی پیش بینی شده برای نفت در سال ۲۰۲۳ را تامین کند.

قزاقستان

تولید نفت قزاقستان در اوایل ماه میلادی جاری به دلیل قطعی گسترده برق در منطقه، حدود یک پنجم کاهش پیدا کرد. در نتیجه، کنسرسیوم خط لوله کاسپین  (CPC)که خط لوله اصلی صادرات نفت قزاقستان است، سه ایستگاه پمپاژ در غرب قزاقستان را متوقف کرد، اما به پمپاژ نفت از میدان نفتی تنگیز که بزرگترین میدان این کشور از نظر تولید است، ادامه داد. تولید پس از این اختلال رو به بهبود است اما تاکنون کمتر از میانگین تولید ۱.۸ میلیون بشکه در روزدر ژوئن مانده است. انتظار می‌رود قزاقستان ۱.۵۷ میلیون بشکه در روز تقاضای جهانی پیش بینی شده برای نفت در سال ۲۰۲۳ را تامین کند.

مکزیک

به گفته یک منبع آگاه، شرکت نفتی دولتی پترولئوس مکزیکانو (پمکس)، پس از آتش سوزی وسیعی که هفتم ژوییه در یک سکوی نفتی فراساحلی روی داد، ۱۰۰ هزار بشکه در روز از تولیدش را تا ابتدای اوت از دست می‌دهد. طبق ارزیابی رویترز، پمکس که در مجموع حدود ۱.۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند، تا پایان ژوییه، حداقل دو میلیون بشکه نفت از دست خواهد داد. انتظار می‌رود مکزیک ۱.۶۷ میلیون بشکه در روز تقاضای جهانی پیش بینی شده برای نفت را در سال ۲۰۲۳ تامین کند.

اقلیم کردستان عراق

ترکیه صادرات ۴۵۰ هزار بشکه در روز نفت از طریق خط لوله نفت از منطقه نیمه خودمختار کردستان در شمال عراق به بندر جیهان را در ۲۵ مارس متوقف کرد. این اقدام به دنبال حکم اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) صورت گرفت که ترکیه را موظف کرد به دلیل صادرات غیرمجاز نفت دولت اقلیم کردستان در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، به دولت مرکزی عراق، ۱.۵ میلیارد دلار خسارت پرداخت کند. منابع آگاه در ژوئن به رویترز گفتند که مذاکرات برای گفتگو درباره صادرات متوقف شده، از سر گرفته شده است. انتظار می‌رود که عراق در مجموع، ۴.۲۴ میلیون بشکه در روز از تقاضای جهانی پیش‌بینی شده برای نفت در سال ۲۰۲۳ را تامین کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا