انرژی

خلق ارزش و حفظ حقوق سهامداران اولویت اساسی ایرانول

هزینه های مالی از جمله خروجی های کمرشکن بنگاه های اقتصادی بوده که ماهانه و یا بعضا سالانه، مبالغ هنگفت نقدینگی تحت این سرفصل از چرخه مالی واحد های تجاری خارج می شود. برگ برنده شرکت نفت ایرانول آنجایی رو می شود که تیم مدیریتی این شرکت با ترکیب هوشمندانه و اقتصادی منابع مالی ، ساختار سرمایه بهینه ای چیده که در نتیجه آن هزینه های مالی زیادی به شرکت تحمیل نشده است.

علاوه بر ساختار سرمایه ، مدیریت نقدینگی نیز در این شرکت ارزنده بورسی به نحو احسنی انجام شده و ظرف سه سال گذشته خالص وجوه نقد عملیاتی (Net CGFO) که کلیدی ترین فاکتور های سنجش قدرت نقدینگی سازمان است، با رشد چشمگیر ۱۳۰ برابری از ۲۳ میلیارد به ۲.۹۹ هزار میلیارد تومان  در پایان سال ۱۴۰۱ رسیده است.

نتیجه چنین تغییرات مثبت بنیادی به طور زنجیر وار در سایر بخش های عملیاتی شرکت قابل رویت است ؛ برای نمونه با عنایت به اعداد مندرج در صورت مالی فصل بهار ۱۴۰۲، نسبت جاری شرکت که بیانگر توانایی واحد تجاری در ایفای تعهدات مالی کوتاه مدت خود است ، عدد مطلوب ۲.۴ را نشان می دهد ، یعنی میزان دارایی های جاری ۲.۴ برابر بدهی های جاری است و در نتیجه ریسک مالی خاصی پیرامون فعالیت های کسب و کار مشاهده نمی شود و یا مثلا مانده  ۲.۹ هزار میلیارد تومانی حساب سود انباشته از پتانسیل های سود آوری بالای ایرانول خبر می دهد ؛ چرا که در صورت به کارگیری این منبع و تزریق آن به عملیات جاری و یا سرمایه گذاری در طرح های توسعه سود آور، نه تنها از کاهش ارزش ثروت سهامداران جلوگیری خواهد شد؛ بلکه ظرفیت های عملیاتی و بنیادی ایرانول نیز زیرورو خواهد شد.

ماحصل عملکرد نهایی شرکت در ۴ سال گذشته در سایه تغییرات مثبت مذکور، روند صعودی پر قدرتی داشته است ؛ به گونه ای که از ۳۰۲ میلیارد تومان در دوره ۱۳۹۸ با پرش سنگین ۸۵۵% به ۲.۸۸ هزار میلیارد تومان در دوره ۱۴۰۱ رسیده است. با توجه کارنامه درخشان تیم مدیریتی ، انتظار می رود که همانند سنوات گذشته ، این واحد خوش آتیه جواب اعتماد سهامداران را با تداوم روند سودسازی و ارزش آفرینی خود بدهد.

گفتنی است که چنین دستاورد هایی در شرکت نفت ایرانول تماما جنبه عملیاتی داشته و علاوه بر افزایش پیوسته تناژ تولید و فروش ، نرخ فروش محصولات اصلی شرکت نیز رشد قابل ملاحظه ای را ثبت کرده است. برای نمونه ، هر متر مکعب روغن پایه که ۲۰% سبد درآمدی فصل بهار ۱۴۰۲  را تشکیل داده ، در این فصل به طور میانگین به نرخ ۲۷.۲ میلیون تومان در بازار داخل معامله شده که نسبت به دوره مشابه (بهار ۱۴۰۱) تقریبا ۲.۸ میلیون تومان در هر مترمکعب افزایش یافته است. تغییرات قیمتی برخی از محصولات شرکت طی سه سال اخیر به شرح زیر گردآوری شده است:

تغییرات نرخ داخلی روغن پایه (میلیون تومان در هر مترمکعب):

تغییرات نرخ صادراتی روغن پایه (میلیون تومان در هر مترمکعب):

تغییرات نرخ صادراتی روغن های فرآیندی  اکسترکت (میلیون تومان در هر مترمکعب) :

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا