ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

نگاهداری: بی توجهی به ظرفیت های جدید دیجیتالی به کشور لطمه می زند

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه بی توجهی به ظرفیت های جدید دیجیتالی به کشور لطمه وارد می کند، گفت: اگر درک صحیحی از تحول دیجیتال داشته باشیم، می توانیم تغییرات بنیادین در همه عرصه های پژوهشی ایجاد کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی‌مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری در همایش پژوهش و تحول دیجیتال که در مرکز آموزش، پژوهش و نوآوری مخابرات برگزار شد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که مدیران و کارکنان دولتی و … هنوز راجع به تحول دیجیتال شناخت لازم ندارند واین‌امر را هم معنی با فناوری اطلاعاتی درنظر می‌گیرند. بنابراین هر اقدامی‌ برای تبیین و ترویج‌ این موضوعات انجام شود، اهمیت دارد.

همچنین بخوانید

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به تفاوت‌های بین تحول در فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال پرداخت و گفت: در تحول فناوری اطلاعات به دنبال بهبود فرآیندها برای به کارگیری این فناوری‌ها هستیم. اگر سطح آمادگی سازمان‌ها دراین زمینه ارتقا پیدا کند، تحولات دیجیتال، تغییرات عمده‌تری را می‌تواند در سازمان‌ها رقم بزند.

وی به قابلیت‌های فناوری‌های دیجیتال اشاره کرد و گفت: با توجه به تحولاتی که در فضای کسب و کار در هر سازمانی درحال‌ایجاد شدن‌است، اگر درک درستی از تحول دیجیتال داشته باشیم، می‌توان تغییرات بنیادین در همه عرصه‌های آن سازمان ایجاد کرد واین تغییرات فقط به اصلاح فرآیندها محدود نشود.
 
نگاهداری گفت: پیاده‌سازی تحول دیجیتال در سازمان‌ها، چشم‌انداز و افق سازمانی را با بازنگری‌های جدی مواجه می‌کند و مأموریت‌ها و اهداف کلی و تشریحی سازمان را به شکلی اساسی تغییر می‌دهد و به تبع‌این تحولات، فرآیندهای سازمانی به طور مستمر اصلاح و بهینه‌سازی می‌شود.

وی بیان کرد: اگر شناخت دقیقی از تحول دیجیتال در همه عرصه‌های سازمان صورت گیرد، می‌توانیم تغییرات ژرفی را در سازمان‌ها و بازنگری در مأموریت‌های سازمان در دستور کار قرار دهیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان‌اینکه هوش مصنوعی، رسانه‌های جمعی و … می‌تواند در تحول دیجیتال تأثیرگذار باشد، گفت: تحول دیجیتال در زیست بوم پژوهشی کشور نیز تأثیرگذاراست. وب نسل سوم و شبکه‌های اجتماعی، قابلیت مهمی برای اینکه از مشارکت وسیع مردم، صاحب‌نظران و نخبگان را در طرح‌های پژوهشی استفاده کنیم، دارند.

وی ادامه داد: همچنین هوش مصنوعی امکان جستجوی گسترده در تجارب یا مطالعات پیشین را به ما می‌دهد. خلاصه‌سازی و ترجمه سریع مقالات،‌ استفاده از تجارب بین‌المللی در انجام پژوهش‌ها و … از دیگر امکاناتی که این ابزار در پژوهش در اختیار ما قرار می‌دهد.

نگاهداری به فناوری دیگری در حوزه تحول دیجیتال به نام دفتر کل توزیع شده یا  DLT اشاره کرد و گفت: این فناوری امکان ثبت دقیق ایده‌ها و پیشنهادات را فراهم کرده و مشکلات مالکیت معنوی ایده‌ها را با هزینه کمتری مرتفع می‌کند. با توجه به‌ اینکه یکی از مشکلات مهم ما در حوزه فناوری‌های نوین، ثبت‌ایده‌ها و حفظ مالکیت معنوی‌ایده پردازان است، فناوری دفتر کل توزیع شده، کمک بزرگی دراین زمینه برای ما محسوب می‌شود.
 
وی با بیان اینکه  این فناوری‌ها در ارتقای مشارکت صاحب‌نظران، ارتقای کیفیت‌ استفاده از مطالعات پیشین و حفظ مالکیت معنوی اثرگذاراست، گفت: وب نسل سوم، هوش مصنوعی و دفتر کل توزیع شده، هرکدام یکی از اصول مطرح در پژوهش را برای ما ساده‌تر کرده و بی‌طرفی و عینیت در پژوهش را بیشتر از گذشته محقق می‌کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه عینیت در پژوهش‌ها در طول تاریخ بازنویسی و بازطراحی شده، گفت: به نظرم تحول دیجیتال حتی تعریف بی‌طرفی و عینیت در پژوهش‌ها را هم به روزرسانی خواهد کرد.

وی برخی از تحولات احتمالی دیجیتالی شدن پژوهش‌ها را برشمرد و افزود: قبل از درک‌ این تحول، پژوهشگران با محدودیت زمانی و بررسی نظرات صاحب‌نظران محدود و با جمع‌آوری اطلاعات محدودتر، می‌توانستند به عینیت موضوع مورد پژوهش بپردازند، اما با ظرفیت تحول دیجیتال، زیست بوم پژوهشی کشور تغییرات شگرفی خواهد داشت.
 
نگاهداری ادامه داد: بی‌توجهی به ظرفیت‌های جدید دیجیتالی در پژوهش، به‌امکان عینیت بخشی بیشتر به نتایج تحقیق در کشور لطمه وارد می کند و باعث می‌شود پژوهش‌های ما قابل قبول نباشند.

وی بیان کرد: ممکن‌است عده‌ای در پذیرش‌ این تحول در عرصه پژوهش مقاومت کنند اما کم کم منطق مقاومت این افراد زیر سوال می‌رود چون در درازمدت مجبوریم که از فرصت‌های‌ این ظرفیت استفاده کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی‌ با اشاره به اینکه در واقع برخی نظرات مبنی براینکه نباید ازاین سه فناوری دیجیتالی در حوزه پژوهش‌ استفاده  کنیم، قابل پذیرش نیستند، گفت: حتی در حوزه حکمرانی نیزاین فناوری‌ها، ظرفیت مشارکت حداکثری و شفاف جمع کثیری از مردم را در تصمیم‌گیری‌های مهم جامعه،‌ ایجاد می‌کند.

وی توضیح داد: در حال حاضر در دنیا اظهارنظراتی درباره جایگزینی نظام حکمرانی پارلمانی به حکمرانی مشارکتی براساس همین ظرفیت‌های فناوری دیجیتالی مطرح می‌شود که البته قابل نقد است. سیستم نمایندگی سیستم مشارکتی هریک کارکرد مربوط به خود را دارند و هیچکدام نمی‌تواند جایگزین دیگری شود. با این حال، امر مسلم این است که تحول دیجیتال در دریافت نظرات خبرگان و مشارکت مردم در حکمرانی آینده اثر بسیار خواهد داشت.
 
نگاهداری در ادامه به تغییرات در اصول کلی زیست بوم پژوهش در نهادهای پژوهشی‌اشاره کرد و گفت: شاید اصلی‌ترین ماموریت‌این نهادها، ارائه خدمات پژوهشی بی‌طرف به نهادهای تصمیم گیراست، اما اگر تحول دیجیتال رخ دهد، به نظر می‌رسد این ماموریت تغییر کرده و ما تجارب و پژوهش‌های متکاثر در کشور را جمع بندی کرده و به مراکز هدف ارائه می‌دهیم.

وی با بیان‌ اینکه نهادهای پژوهشی دیگر پژوهش را خود انجام نمی‌دهند و صرفا جمع‌آوری نظرات دیگران را به عهده می‌گیرند، گفت: نهادهایی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس، اگر تا الان متکی بر پژوهشگران درون سازمانی خود بوده، پس از تحول دیجیتالی در عرصه پژوهش، نهادهای پژوهشی در کنار به کارگیری پژوهشگران درون سازمانی، حتماً باید از ظرفیت هوش مصنوعی و پژوهشگران برون سازمانی‌ استفاده کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی‌ادامه داد: سومین تغییر که در تحول دیجیتال در زیست بوم پژوهشی کشور رخ می‌دهد،‌ این‌ است که ماهیت تحقیق از حالت انفرادی و درون سازمانی، به یک تعامل و هم‌اندیشی ملی تبدیل می  شود. به‌ این معنی که به جای اینکه با یک جمع محدود، در سازمان مشغول پژوهش شویم، این ظرفیت را داریم که هر موضوعی را لازم بدانیم، به یک هم‌اندیشی ملی تبدیل کنیم.
 
وی دیگر تحول دیجیتال در حوزه پژوهش را تحول در هدف‌گذاری بلندمدت سازمان‌های پژوهشی دانست و گفت: در واقع اهداف سازمانی باید به‌ سمت‌ استفاده حداکثری از  فناوری‌های تحول دیجیتال در سازوکار و فرآیندهای نظام پژوهشی و جای‌گذاری‌ این ظرفیت در بخش‌های مختلف پژوهشی، حرکت کند.

نگاهداری ادامه داد: در عصر تحول دیجیتال حتی‌تربیت پژوهشگران هم تغییر می‌کند. اگر ما در حال حاضر مهارت‌های فردی بر مبنای روش تحقیق را به پژوهشگران آموزش می دهیم، نیروی پژوهشگر در عصر تحول دیجیتال مهارت‌های دیگری لازم دارد. او باید بتواند از هوش مصنوعی استفاده کند و هدایت بحث را آموزش دیده باشد و مهارت نزدیک کردن دیدگاه‌های متکاثر را بداند.

وی بیان کرد: پژوهشگر در عصر جدید باید توان هم‌اندیشی با گروه‌های کارشناسی را نسبت به گذشته بیشتر و بهتر آموزش ببیند.
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه به نقش شرکت مخابرات در تحول دیجیتال در ارتباط با زیست بوم پژوهش اشاره کرد و گفت: معتقدم که شرکت‌های مخابراتی و مجموعه‌های خدمات فناوری ارتباطی و اطلاعاتی می‌توانند یاری گر اصلی تحول دیجیتال در کشور باشند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های مخابراتی می‌توانند نقش اصلی را درایجاد فناوری دفتر کل توزیع شده ایفا کنند، گفت:این شرکت‌ها می‌توانند محور توسعه این فناوری در کشور باشند.

نگاهداری به تجربه چین دراین زمینه اشاره کرد و گفت: چینی‌ها از یک ارائه دهنده خدمات ارتباطی، به ارائه دهنده خدمات پایه ارتباطی و پردازشی تبدیل کردند.این خدمات پردازشی شامل فناوری‌هایی مانند دفتر کل توزیع شده، یا رسانه‌های اجتماعی و هوش مصنوعی می‌شود.

وی ادامه داد: اگر شرکت مخابرات در کنار خدمات ارتباطی، پردازش اطلاعات را به خدمات خود اضافه کند، می‌تواند در تحول دیجیتال کشور به طور قابل توجهی نقش آفرین باشد. 
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا