امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تولید حدود یک هزار و ۳۵۰ تن محصولات شیلاتی در کشور

کرج- معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از تولید حدود یک هزار و ۳۵۰ تن محصولات شیلاتی در کشور خبر داد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین جعفری صبح یکشنبه در آئین افتتاح هفتمین کنگره بین‌المللی تحقیقات شیلات و آبزیان که در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) در کرج برگزار شد، گفت: هم افزایی بیشتر و مبادله اطلاعات میان محققان و دانشمندان و ایجاد ارتباطات بین‌المللی به منظور افزایش نفوذ دانش در حوزه شیلات و آبزی پروری از جمله اهداف برگزاری این کنگره است.

وی عنوان کرد: آبزی پروری و شیلات یکی از موضوعات مهم در کشور است و ظرفیت‌های بسیاری نیز در این زمینه وجود دارد، البته نمی‌توان منکر موانع بر سر راه توسعه نیز شد. سیاست سازمان این است که در کنار همایش‌ها رویدادهای فناوری نیز برگزار شود که چون مرکز عالی امام خمینی (ره) در رویدادهای فناوری و کارآفرینی پیشرو است، میزبانی این کنگره را عهده دار شد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ورود فناوری و تکنولوژی به بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی را یکی از ضرورت‌ها دانست و اضافه کرد: حتماً یکی از محورهای اصلی فعالیت ما باید در حوزه نفوذ فناوری و نوآوری در بخش‌های مختلف کشاورزی و شیلات باشد.

جعفری با اشاره به مشکلات موجود در زمینه امنیت غذایی و موانع موجود بر سر راه تحقق امنیت غذایی در کشور بیان کرد: مواردی از جمله تغییرات اقلیمی، افزایش جمعیت، کمبود آب و از بین رفتن منابع پایه موجب شده تولید با چالش‌هایی مواجه شود. در صورت افزایش تقاضای غذا و کیفیت و کمیت آن در دنیا و کشور این مشکلات افزایش می‌یابند.

وی ادامه داد: چالش‌های پیش روی تأمین امنیت غذایی، وظیفه محققان و دانشمندان حوزه‌های مختلف را صدچندان می‌کند، بنابراین نیاز است همه آنها به این موضوع ورود و راه حلی پیدا کنند. وضعیت منابع طبیعی و آب و محدودیت‌های موجود کمی ناامیدکننده است اما ما می‌توانیم با استفاده از دانش و فناوری بر مشکلات غلبه کنیم و این دوران را نیز پشت سر بگذاریم.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به حوزه پژوهش بیان کرد: باید باور کنیم که با استفاده از علم می‌توانیم مشکلات پیش رو را حل کنیم، اگر به این باور برسیم و تمام تلاش خود را نیز به کار گیریم، مقابله با مشکلات دشوار نخواهد بود.

افزایش میزان تولید محصولات شیلات به ۱۸۰۰ تن در افق برنامه هفتم

جعفری حوزه شیلات را یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشور دانست و اذعان کرد: تولید محصولات شیلاتی در کشور حدود یک هزار و ۳۵۰ تن است که در تأمین غذا و سلامتی بسیار ارزشمند است و چون این محصولات در کنار تغذیه نقش مهمی در حوزه سلامت نیز دارند، در سبد سلامت بسیاری از کشورها محاسبه می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ هزار تن از این محصولات از آبزی پروری و بقیه از صید و صیادی حاصل می‌شوند، اظهار کرد: در افق برنامه هفتم دیده شده که میزان تولید محصولات شیلات به یک هزار و ۸۰۰ تن برسد اما با وجود محدودیت‌هایی از جمله کمبود سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، رسیدن به این عدد کمی دشوار است.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد: در سال ۱۹۹۰ حدود ۲۷ هزار تن محصول شیلاتی در بخش آبزی پروری تولید می‌شد که در سال ۲۰۱۴ این آمار به ۳۲۰ هزار تن و در سال‌های اخیر به بیش از ۶۰۰ هزار تن رسیده است. استفاده از ظرفیت دریاها و صیادی و آبزی پروری مورد تاکید ویژه قرار دارد.

جعفری اظهار کرد: رسیدن به یک هزار و ۸۰۰ تن تولید با وصف ثابت ماندن میزان آورده ما از صید و صیادی می‌تواند نویدبخش این موضوع باشد که با انتقال دانش و تکنولوژی می‌توان این مسیر را طی کرد. توجه به وارد کردن گون‌های جدید هم می‌تواند موجب ارتقای عملکرد در این زمینه شود که با توجه به تجارب موفق این حوزه، در می‌یابیم که این هدف قابل تحقق است.

وی افزود: با توجه به غنی بودن کشور از گون‌های آبزی، منابع ژنتیکی پشتوانه خوبی برای تولید هستند. وجود ۲ هزار و ۴۴۰ کیلومتر ساحل در جنوب و حدود ۷۴۰ کیلومتر ساحل در شمال کشور و منابع آب‌های داخلی ظرفیت‌های بزرگی هستند که در اختیار ما قرار دارند و می‌توانیم در راستای تحقق برنامه‌های این حوزه از آنها استفاده کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا