بورسبورس اوراق

پروژه «سواد مالی» باید عملیاتی شود

مدیر عامل اسبق شرکت بورس تهران گفت: در بازار سرمایه باید یک پروژه‌ ملی تحت عنوان سواد مالی برای حمایت از سرمایه‌گذاران تعریف شود. شاید زمان آن باشد که کانون سرمایه‌گذاران خرد هم فعال شود.

رحمانی

علی رحمانی در گفت‌وگوی نوروزی خود با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، روند معاملات بورس در سال ۱۴۰۲ را مورد ارزیابی قرار داد و اعلام کرد: بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ در اوایل سال در بهترین موقعیت سرمایه‌گذاری قرار داشت اما این بازار به دلیل هزینه‎‌های تحمیل شده به شرکت‌ها با کاهش و نوسانات شدید همراه شد که شروع آن ۱۷ اردیبهشت و خبر محرمانه افزایش قیمت گاز بود.

وی اظهار داشت: با وجود اصلاح مسایل مربوط به بحث عوارض صادرات در روزهای پایانی سال اما این اتفاق نتوانست تاثیر خود را در بازار بگذارد و منجر به تغییر مسیر بازار و رشد شاخص بورس شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: مقرراتی در خصوص تعهد ارزی مطرح است که باعث کاهش صادرات شرکت‌های بورسی شد و این امر به مراتب بر سهام شرکت‌های بورسی و نیز روند معاملات این بازار تاثیرگذار بود.

مدیر عامل اسبق شرکت بورس تهران خاطرنشان کرد: ارزیابی‌های انجام شده نشان‌ می‌دهد عضویت ایران در شانگهای و بریکس هم نتوانست به شرکت‌های بورسی و اقتصاد کشور کمک‌ کند.

کمک چشمگیر بازار سهام در تامین مالی واحدهای تولیدی

وی به کمک قابل توجه بازار سهام در تامین مالی واحدهای تولیدی اشاره کرد و در گفت و گو با سنا، افزود: رقم افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام قابل توجه بوده و در کنار آن عرضه‌های اولیه و انتشار اوراق تامین مالی به عنوان مسایل مهمی تلقی می‌شوند که می‌توان از آن به عنوان اتفاقات مثبت رخ داده در بازار سهام برای سال ۱۴۰۲ اشاره کرد.

میزان اوراق منتشر شده در سال ۱۴۰۲

رحمانی در ادامه با اشاره به میزان اوراق منتشر شده در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد: حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی شرکتی، همچنین چهار هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی و حدود ۳۷۰۰ میلیارد تومان اوراق گام منتشر شد.

مقایسه تامین مالی بنگاه‌های تولیدی از طریق بازار سهام و بازار پول

وی تامین مالی بنگاه‌های تولیدی از طریق بازار سرمایه و سیستم بانکی را مورد مقایسه قرار داد و به سنا، گفت: اکنون بانک‌ها در شرایط فعلی با مشکلات زیادی برای تامین مالی سرمایه در گردش و پروژه‌ها مواجه هستند، با انتشار اوراق گواهی سپرده خاص تنها طرح‌هایی که توجیه اقتصادی و بازدهی حدود ۴۰ درصد دارند می‌توانند اقدام به تامین مالی از طریق بازار پول کنند.

رحمانی اظهار داشت: باقی بنگاه‌ها به سمت تامین مالی از طریق بازار سرمایه پیش رفتند اما در مجموع حجم تامین مالی از بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ با کاهش نسبت به سال ۱۴۰۱ مواجه بود که این موضوع به افزیش نرخ هزینه تامین مالی باز می‌گردد.

مدیر عامل اسبق شرکت بورس تهران با تاکید بر این که بازار پول منابع کافی برای تامین مالی واحدهای تولیدی ندارد، گفت: با توجه به وجود چنین وضعیتی، بنگاه‌های تولیدی مجبور به تامین نقدینگی مورد نیاز خود از طریق بازار سرمایه هستند.

جلوگیری از افزایش نرخ بهره

مدیر عامل اسبق شرکت بورس تهران خاطرنشان کرد: بانک مرکزی به منظور جلوگیری از افزایش نرخ تورم و حفظ تعادل در بازار ارز و سکه تصمیماتی را برای افزایش نرخ بهره از طریق انتشار گواهی سپرده خاص اتخاذ کرد اما این اتفاق نتوانست نرخ ارز و سکه را در کوتاه مدت کنترل کند و با افزایش نرخ سود بدون ریسک تاثیر منفی بر قیمت سهام داشته است که البته افزایش هزینه تامین مالی شرکت ها و بانک ها را به همراه داشت و اثرات آن در سود و زیان ۱۴۰۳ آنها منعکس خواهد شد.

وی تاکید کرد: کارایی عملیاتی بازار سهام ایجاب می‌کند تا زمینه گسترش ابزارهای معاملاتی در بازار سرمایه فراهم شود.

رحمانی با اشاره به کمک صندوق‌های سرمایه‌گذاری نوآور در بازار اعلام کرد: صندوق اهرمی یا صندوق با تضمین اصل سود در بهبود روند بازار و حفظ نقدینگی موثر بودند.

مدیر عامل اسبق شرکت بورس تهران با اعلام این که در بازار سرمایه باید یک پروژه‌ ملی تحت عنوان سواد مالی مورد پیگیری قرار بگیرد، به سنا، گفت: اجرای این موضوع در بسیاری از کشورها در قالب یک پروژه بزرگ انجام شده که هدف آن هم حمایت از سرمایه‌گذاران بازار سهام و تصمیم گیری منطقی‌تر بود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا