بورسفرابورس

نقش موثر اجرای قوانین کلیدی مجلس در رونق تولید

عضو کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس اظهار داشت: قوانین کلیدی همچون «اجرای سیاست های اصل ۴۴»، «قانون تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار»، «قانون تامین مالی تولید»، قانون «جهش تولید دانش بنیان و جهش تولید مسکن» می‌تواند به رشد تولید و رفع موانع تولید کمک کند.

جعفر قادری

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) به نقل از خانه ملت، جعفر قادری با اشاره به شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردمی» و راهکارهای تحقق آن، گفت: قوانین کلیدی همچون «اجرای سیاست های اصل ۴۴»، «قانون تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار»، «قانون تامین مالی تولید»، قانون «جهش تولید دانش بنیان و جهش تولید مسکن» می تواند به رشد تولید و رفع موانع تولید کمک کند که این قوانین از جمله ره آوردهای مجلس یازدهم بوده است.

ضرورت اصلاح قوانین مربوط به تعاونی‌ها

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با اشاره به تاکید شعار سال ۱۴۰۳ بر موضوع مشارکت مردمی در امر جهش تولید، ادامه داد: سازوکارهای این موضوع در قوانینی نظیر سیاست‌های اصل ۴۴، تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار، تامین مالی تولید و زیر ساخت ها به خوبی دیده شده است. همچنین شاید نیاز باشد در زمینه تقویت مشارکت مردم در جهش تولید، به نحوه فعالیت تعاونی ها نیز ورود جدی داشته و قانون مربوط به تعاونی ها را مجددا اصلاح کنیم.

توسعه نهاد رگلاتوری با هدف مشارکت مردم در تولید

عضو کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس با اشاره به برخی از نگرانی‌ها و راهکار برای رفع آنها، بیان کرد: در حال حاضر ما نهاد رگلاتوری را در بخش مخابرات دیده ایم و دولت باید لوایح مربوطه پیرو ایجاد نهاد رگلاتوری در بخش هایی نظیر برق، آب، نفت و گاز را تدوین کرده و به مجلس ارائه دهد تا ما نهاد رگلاتوری در بخش های مختلف کشور را توسعه دهیم.

قادری در ادامه با بیان این که باید برای اجرای قوانین مصوب در راستای رونق تولید تلاش شود، اظهار کرد: یکی از این موارد مباحث مربوط به مولد سازی دارایی های دولت است؛ در این بخش شاید نیاز باشد که اقدامات جدی تری صورت گیرد تا بستر و زمینه برای فعالیت بخش های غیردولتی فراهم شود.

شهرداری‌ها، پل سرمایه‌گذاری مردمی

این نماینده مجلس با بیان این که دولت باید تلاش کند تا شهرداری ها مقداری پاسخگو تر شوند، ادامه داد: شهرداری ها باید درخواست‌های مردمی را به سرعت به سرانجام برسانند تا مردم به بخش‌هایی نظیر مسکن، سرمایه گذاری مربوط به گردشگری و یا در بخش بهداشت ودرمان ورود پیدا کنند.

قفل سرمایه‌گذاری مردمی در حوزه بهداشت و درمان باز شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه به اصطلاح قفل های زده شده بر حوزه بهداشت و درمان و سرمایه گذاری در این بخش باید باز شود، ادامه داد: مردم می توانند در حوزه بهداشت و درمان سرمایه گذاری لازم را داشته باشند.

وی با بیان این که تلاش مسئولان باید منتج به گشایش راه ها، در راستای جهش تولید باشد، گفت: موانع باید از پیش روی فعالیت سرمایه گذاران اقتصادی برداشته شود.

ماموریت وزارت راه و شهرسازی درباره مشارکت مردم در تولید

قادری در ادامه با اشاره به ماموریت وزارت راه و شهرسازی در زمینه جهش تولید، تصریح کرد: این وزارتخانه باید روی بخش های زیر بنایی و زیر ساختی خود کار کرده و راه را برای مشارکت مردم باز کند. البته در این بخش قوانین لازم وجود دارد. همچنین اینکه انتظار داشته باشیم که بخش خصوصی در امر اقتصاد سرمایه گذاری کرده و بعد از آن به اشکال دیگر از بخش خصوصی حمایت نکنیم، هیچ سرمایه گذاری دیگر وارد این بخش نخواهد شد.

وی با بیان اینکه ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که سرمایه‌گذار بتواند اصل و سود خود را بازگرداند، گفت: سرمایه گذار به دنبال ضرر و زیان خود نیست. با نگاه‌های تنگ نظرانه نمی شود، سرمایه گذار را تشویق به سرمایه گذاری کرد، همچنین ما به پیمان‌های جهانی همچون بریکس و شانگ های ورود جدی پیدا کرده ایم و می بایست از ظرفیت این پیمان ها برای ورود به بازارهای منطقه ای استفاده کنیم. همچنین ما باید از تعاملات کشورهای دوست و همسایه در راستای افزایش سرمایه گذاری استفاده کنیم.

این نماینده مجلس با بیان این که ما باید وارد بازار کشورهایی همچون آفریقا شویم، گفت: همچنین ما باید براساس تعاملاتمان وارد بازار کشورهای آمریکای لاتین شویم. همچنین دولت باید ریسک ورود سرمایه گذار به برخی از بازارها را بپذیرد و به سرمایه گذار کمک کند. همچنین دولت باید سپرده گذاری ارزی را تسهیل کند.

دولت هزینه مشارکت بخش‌های غیر دولتی در اقتصاد را با دارایی‌های خود بپردازد

این نماینده مجلس با بیان این که منابع ارزی مردم که درون صندوق‌های امانات احتکار شده باید وارد چرخه تولید شود، اظهار کرد:دولت باید مدل های مختلفی را در این بخش تعریف کرده و در قالب این مدل ها، از دارایی ها و داشته های خود برای مشارکت بخش‌های غیر دولتی استفاده کند.

باید به سمت یک اقتصاد مردمی حرکت کنیم

قادری با بیان این که ما باید به سمت یک اقتصاد مردمی حرکت کنیم، گفت: در موضوعات اجتماعی، فرهنگی و سایر موارد مردم را دخالت داده ایم و باید در موضوعات اقتصادی هم مردم را دخالت دهیم. همچنین نباید از ورود مردم به اقتصاد نگران باشیم، البته این درست است که شرایط نباید به سمت انحصار بخش خصوصی در بیاید اما با یک شرایط رقابتی می شود راه را باز کرد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا