انرژی

ساخت ۲۰۳ نوع کالا و تجهیزات واحدهای نیروگاهی در نیروگاه شهید رجایی

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی گفت: طی صد روزنخست دولت دوازدهم مقدار مصرف آب به ازای هر مگاوات ساعت در نیروگاه شهید رجایی، به رقم چشمگیر ۱۰۶ لیتر کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی فرهور، مدیرعامل این شرکت با اشاره به رشد یک درصدی میزان آمادگی واحدهای نیروگاه گفت: عملکرد واحدهای نیروگاه شهید رجایی تا آبان سال جاری، ۸ هزار ۸۵۸ گیگاوات ساعت بوده است که نسبت به مدت مشابه آن در سال ۱۳۹۵، یک درصد رشد آمادگی داشته است، اما علی رغم رشد یک درصدی آمادگی واحدها، میزان تولید انرژی ناخالص تا آبان امسال برابر با ۸ هزارو ۴۶۷ گیگاوات ساعت است که مقایسه این رقم با مدت مشابه آن در سال گذشته، نشان می دهد تولید ناخالص، حدود ۵/۱ درصد کاهش داشته است که علت کاهش این میزان تولید، اعلام عدم نیاز از سوی مرکز کنترل دیسپاچینگ بوده است.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی افزود: از دلایل افزایش میزان آمادگی واحد ها، تعمیرات به موقع و بهره برداری واحدها طبق استانداردهای تعریف شده است. بنابراین امسال هم برای دستیابی به سطح آمادگی بالا، فعالیت های تعمیراتی را از شهریورماه آغاز کرده ایم که مطابق برنامه های تعیین شده، ۱۷ برنامه تعمیراتی برای ۱۳ واحد، تعریف شده است و تاکنون، یک فعالیت تعمیرات اساسی و ۲ فعالیت تعمیرات دوره ای در واحدهای بخاری انجام شده و یا در حال انجام است و در نیروگاه سیکل ترکیبی هم دو فعالیت تعمیرات HGP (بازدید مسیر گاز داغ)، ۲ فعالیت تعمیرات (CI ) بازدید محفظه احتراق و یک بازدید دوره ای انجام شده و بخشی هم در حال انجام است.

همچنین بخوانید

علی فرهور در تشریح جزییات فعالیت های تعمیراتی واحدهای سیزده گانه نیروگاه اظهار داشت: فعالیت های تعمیراتی با هدف کسب آمادگی برای تولید برق مطمئن و پایدار در پیک پرمصرف فصل تابستان انجام می شود که این فعالیت ها همه ساله در ماه شهریور آغاز و تا اردیبهشت سال بعد ادامه می یابد. در این دوره از فعالیت های تعمیراتی، تعویض بخش قابل توجه تیوب های بویلر در ناحیه واتروال، و فاینال سوپرهیتر و فاینال رهیتر، ترمیم اساسی عایق و ایزولاسیون هدرباکس رهیت ، فاینال سوپرهیتر و سوپرهیتر ثانویه به منظور افزایش راندمان بویلر و جلوگیری از هدررفت انرژی، ساخت و تعویض بسکت های میانی GAH به مقدار ۱۰۰ تن در واحد شماره ۲ بخاری، طراحی و ساخت سیل های رادیالی تفلونی جدید و نصب آن در GAH بویلر به منظور افزایش راندمان بویلر،

تعویض کامل کانال دود از GAH تا دودکش در واحدهای ۱و۲و۴ ، تعمیر اساسی و استفاده دوباره از تعداد وسیعی از والوهایی با دما و فشار بالا در سایزهای مختلف و در راس این فعالیت ها، والوهای اصلی توربین مانند ICV، تعمیر اساسی مکانیزم اهرم بندی و لینک های FDF بویلر برای اولین بار به منظور ایجاد بهترین عملکرد FDF به ویژه در پیک مصرف تابستان و جلوگیری از محدودیت تولید، تعمیرات اساسی ۲ دستگاه گیربکس سنگین مربوط به GAH، تعمیر و رفع اشکال اساسی ۲ دستگاه دیزل ژنراتور اضطراری ۵/۱ مگاواتی توسط کارکنان تعمیرات نیروگاه، تعویض فیدواتر هیتر بویلر شماره ۵ نیروگاه سیکل ترکیبی، نصب روتور ژنراتور بازسازی شده در واحد شماره ۲ گازی، توجه ویژه به ترمیم عایقی خصوصاً ترمیم عایقی دیواره ورودی به بویلرهای ۶ گانه نیروگاه سیکل ترکیبی، از فعالیت های شاخص و عمده تعمیراتی است که از شهریور تا کنون انجام شده است و مابقی فعالیت های تعمیراتی هم طبق جدول زمان بندی تا اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل نیروگاه در خصوص وضعیت مصرف آب در نیروگاه گفت: در سال های اخیر، آب به موضوع اصلی محیط زیست تبدیل شده است. بنابراین بخش زیادی از تلاش همکاران ما در حوزه ممیزی انرژی، معطوف به بهبود روش های مصرف آب در واحدها شده است که خوشبختانه با اعمال روش های نوین و استفاده از ابزارها و ایده های خوب همکاران، توانسته ایم با بهبود روش های مصرف آب و رفع نشتی از مسیرهای آب واحدها، مصرف آب در نیروگاه شهید رجایی را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم. به طوری که در سال های گذشته به ازای هر مگاوات ساعت، ۱۳۰ لیتر آب در واحدها مصرف می شد، اما در سال های ۹۵ و ۹۶ با رویکرد حفاظت از منابع آبی و صیانت از محیط زیست، مقدار مصرف آب به ازای هر مگاوات ساعت، به رقم چشمگیر ۱۰۶ لیتر کاهش یافته است که امیدواریم با بهره مندی از روش های نوین، میزان مصرف آب، به رقمی کمتر از رقم کنونی برسد.

علی فرهور در توضیح پیرامون مدیریت مصرف سوخت واحدها بیان داشت: تا پایان آبان سال جاری، با هدف کمک به بهبود وضعیت محیط زیست، میزان مصرف سوخت گاز طبیعی نسبت به سایر سوخت ها افزایش پیدا کرد و به رقم ۸۸ درصد رسید. این درحالی است که سهم سوخت مازوت و گازوییل از سبد سوخت مصرفی نیروگاه تا آبان سال جاری، تنها به ترتیب، ۹ و ۳ درصد بوده است.

مدیرعامل نیروگاه در ادامه به تشریح فعالیت های ساخت داخل پرداخت و بیان داشت: در حوزه ساخت داخل هم فعالیت های خوبی با تکیه بر دانش متخصصان بومی و با هدف حمایت از سازندگان داخلی انجام می شود.

علی فرهور افزود: درسال جاری تعداد ۲۰۳ نوع کالا و تجهیزات واحدهای نیروگاه ساخته و تحویل انبار مرکزی شده است. اواپراتور چیلر کمپرسور ۶۵ و ۷۵ تن نبروگاه بخار، انواع بوش ها و قطعات گرافیتی بکاررفته در هیدروتوربین، اکستراکشن پمپ، سیل رینگ اکستراکشن پمپ و سیل رینگ گرافیتی BFP نیروگاه بخار، همچنین مجموعه کامل مکانیکال سیل اکستراکشن پمپ نیروگاه سیکل ترکیبی، سیل رینگ روغن BFP نیروگاه بخار، بدنه چک والو هوای سیل سوت بلاور، انواع فلاکسیبل ها در واحدهای بخاری و سیکل ترکیبی، قطعات الکترونیک و ابزار دقیق و … تجهیزات و اقلامی است که با مدیریت اداره ساخت داخل نیروگاه و با تکیه بر دانش و توانمندی های متخصصان داخلی ساخته شده است. درواقع با طراحی و ساخت این قطعات و تجهیزات با تکیه بر توانمندی های داخل کشور و ممانعت از خرید کالاهای مشابه خارجی، تاکنون معادل میلیون ها ریال صرفه جویی ارزی شده است.

مدیرعامل نیروگاه در پایان به اقدامات انجام شده در حوزه آموزش پرداخت و اظهار نمود: به منظور ارتقای سطح مهارت های فنی، رفتاری و فردی سرمایه های انسانی نیروگاه شهید رجایی، در ۴ ماه گذشته، ۳۲۶۰۹ نفر ساعت دوره های تخصصی، دوره های تخصصی نظام جامع آموزشی و دوره های تخصصی خارج از نظام جامع آموزشی ، دوره های عمومی و سمینارهای آموزشی برگزار شده است که ۲۸۰۸۵ نفر ساعت مربوط به آموزش های شغلی – اختصاصی، ۱۳۱۱۱ نفرساعت مربوط به دوره های تخصصی خارج از نظام جامع آموزشی و ۱۳۴۰۸ نفرساعت مربوط به دوره های تخصصی تابع نظام جامع آموزشی است که امیدواریم با توجه به برگزاری دوره های مختلف آموزشی و استفاده از استادان مجرب در حوزه های مختلف فنی و انسانی، بتوانیم شاهد رشد دانش و تجربه بیشتر در کارکنان نیروگاه و افزایش سطح راندمان کاری کارکنان باشیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا