انرژی

افشای حملات باج افزاری به تاسیسات تصفیه آب در آمریکا

هکرها تاسیسات تصفیه آب بیشتری در آمریکا را هدف حملات باج افزاری قرار داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تاسیسات تصفیه آب در نوادا، مین و کالیفرنیا همگی در سال ۲۰۲۱ هدف حملات باج افزاری قرار گرفته اند و این سه حادثه تا هفته پیش گزارش نشده بودند. این حملات در هشداری که مشترکا توسط سازمان امنیت زیرساخت و امنیت سایبری، اف بی آی، سازمان امنیت ملی و سازمان حفظ محیط زیست آمریکا منتشر شد، فاش شدند.

همچنین بخوانید

حملات سایبری به تاسیسات تصفیه آب در بحبوحه افزایش حملات باج افزاری به سازمانهای دولتی و خصوصی در سراسر آمریکا روی داده است. خلافکاران سایبری حملات باج افزاری را با استفاده از کد مخربی انجام می‌دهند که سیستمهای رایانه‌ای یک سازمان را قفل می کنند و تا زمانی که مسئولان با پرداخت باج موافقت کنند، آنها را گروگان نگه می دارند. این حملات امسال حداکثر ۲۰ میلیارد دلار هزینه به قربانیان تحمیل کرده است.

در هر سه مورد حمله به تاسیسات تصفیه آب، خلافکاران سایبری کنترل نظارتی و سیستمهای جمع آوری اطلاعات (SCADA) را که به مدیران اجازه می‌دهند تاسیسات را از راه دور مونیتور کنند، به دست گرفتند. علاوه بر این سه حمله در سال ۲۰۲۱، یک حمله باج افزاری مشابه در سال ۲۰۲۰ به یک تاسیسات در نیوجرسی انجام گرفت.

حملات افشا شده قبلی پس از هک پر سر و صدای تاسیسات تصفیه آب اولدزمار فلوریدا به وقوع پیوستند. در حادثه مذکور هکر عامل حمله تلاش کرده بود میزان سدیم هیدروکسید آب را ۱۱ هزار درصد افزایش دهد که به گفته مقامات، ساکنان منطقه را به خطر می انداخت اما کارمندی که متوجه این تغییر شده بود به سرعت آن را پیش از اثر گذاشتن بر آب آشامیدنی، معکوس کرده بود.

در شرایطی که خلافکاران سایبری به باج گیری کلانی از قربانیان پرداختند، مقامات اجرای قانون و جامعه امنیت سایبری با فوریت فزاینده‌ای به موضوع باج افزار متمرکز شده‌اند. طبق گزارش استارتاپ امنیتی Deep Instinct، حملات باج افزاری سال گذشته ۴۳۵ درصد رشد کرد. خلافکاران سایبری شبکه‌های ۵۶۰ مرکز درمانی، ۱۶۸۱ مدرسه و کالج و بیش از ۱۳۰۰ شرکت را از کار انداختند.

کاخ سفید اخیرا نشستی با سران ۳۱ کشور به منظور بحث درباره رویکرد هماهنگ به منظور متوقف کردن حملات باج افزاری در سراسر جهان برگزار کرده است.

کارشناسان می‌گویند مغلوب کردن گروه‌های باج افزاری به متوقف کردن جریان پول از سوی قربانیان به خلافکاران بستگی خواهد داشت که یا باید با ممنوعیت پرداخت باج انجام شود یا رمزارزهای مورد استفاده در اکثر مبادلات باج گیری به شکل جدی ساماندهی شوند.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، مقامات فدرال آمریکا به مسئولان کارخانه‌های تصفیه آب هشدار دادند مراقب فعالیت مشکوک در شبکه‌هایشان باشند و برای جلوگیری از فعالیتهای مجرمانه اقداماتی انجام دهند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا