انرژی

احداث ۷ نیروگاه‌ گازی مقیاس متوسط ظرف دو سال آینده

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی از احداث ۷ نیروگاه‌ گازی مقیاس متوسط ظرف دو سال آینده خبر داد و گفت: امیدواریم که در پیک تابستان سال آینده سه واحد از این هفت واحد در استان سیستان و بلوچستان وارد مدار شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، محسن طرزطلب امروز در مراسم امضای قرارداد ساخت نیروگاه‌های مقیاس متوسط میان برق حرارتی و مپنا با بیان این‌که در شش ماه گذشته شاهد تلاش‌های فراوان برای امضای این قرارداد بودیم، اظهار کرد: در نهایت پس از برگزاری چندین مناقصه این طرح به شرکت مپنا رسید و با توجه به عملکرد بالای مپنا امیدواریم شاهد تاثیرات آن در آینده باشیم.

وی اضافه کرد: با توجه به این‌که در استان سیستان و بلوچستان تراز برق منفی است یعنی میزان مصرف از تولید پیشی می‌گیرد قرار شده که تا سال آینده سه واحد از این هفت واحد در این استان احداث شود و امیدواریم بتوانیم اقدامات دیگری را در این استان برای افزایش توان تولیدی انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با بیان این‌که برای استان‌های دیگر این طرح در نظر گرفته شده و مقرر شده که در استان هرمزگان منطقه جاسک، یزد، شهرستان خاتم، خوزستان، منطقه شوش که با افت ولتاژ شدید مواجه هستند نیروگاه‌های مقیاس متوسط ایجاد شود. همچنین در نیروگاه درود نیز یک واحد قدیمی را با این واحد جدید جایگزین خواهیم کرد.

وی در خصوص تامین سرمایه مورد نیاز برای اجرای این طرح اظهار کرد: سرمایه این طرح توسط دولت و شرکت برق حرارتی از منابع داخلی تامین می‌شود.

طرزطلب با بیان این‌که سرمایه لازم برای اجرای این طرح ۱۵۶ میلیون یورو است تصریح کرد: چهار واحد دیگر این طرح تا سال ۱۴۰۲ وارد مدار خواهد شد و برای این مهم برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته و امیدواریم که مشکلی در اجرای طرح به وجود نیاید.

به گفته مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی واحدی را که از مپنا برای تست و بهره‌برداری دریافت کردیم بسیار مورد توجه است چرا که واحدهای بسیار کارآمدی هستند اما به دنبال توسعه این واحدها هستیم.

در تولید تجهیزات برقی به هیچ عنوان تحریم‌پذیر نیستیم

همچنین در این مراسم عباس علی‌آبادی -مدیرعامل مپنا، با بیان این‌که در تمام کلاس‌های مورد نظر از مقیاس کوچک تا مقیاس بزرگ توانایی تامین تجهیزات را داریم، اظهار کرد: مطلقا در این زمینه تحریم‌پذیر نیستیم و ما می‌توانیم مواد اولیه و خود محصول را به صورت بومی متناسب با نیازهای داخلی تامین کنیم.

وی افزود: افزایش بهره‌وری در بخش تولید و تقاضا هدف اصلی برای مسئولان برق کشور است که باید امروز بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد. لذا با توسعه این ماشین‌ها می‌توانیم سطح بهره‌وری را افزایش دهیم و در افزایش راندمان گام‌های بلندی را برداریم، در گذشته از واحدهای کوچک مقیاس استفاده می‌شد اما معمولا تمام واحدها در یک جا جمع می شدند ولی بهتر است که به دنبال تولید پراکنده باشیم که در حال حاضر نیز برنامه‌های آن در دست اجرا قرار دارد.

علی‌آبادی با اشاره به ویژگی‌های ماشین‌های مقیاس متوسط اظهار کرد: این واحدها مقاوم هستند و دو ویژگی اساسی دارند به طوری که می‌توانند در مقابل گرما و آلودگی هوا مقاوم باشد. همچنین با تنوع سوخت می‌توانند برق را تامین کند.

مدیرعامل مپنا با تاکید بر این‌که تنوع‌بخشی در حوزه سوخت جزو اهداف صنعت برق بوده و باید در آینده نیز بیشتر به این موضوع توجه شود، تصریح کرد: زمانبندی که برای این پروژه در نظر گرفته شده بدین صورت است که اولین واحد پس از هشت ماه وارد مدار می‌شود و این قرارداد ۲۴ ماهه امضاء شده که امیدواریم بتوانیم به این تعهد عمل کنیم.

حمیدرضا عظیمی هم در مراسم امضای قرارداد ساخت نیروگاه‌های مقیاس متوسط میان برق حرارتی و مپنا با اعلام این خبر افزود: این قرارداد شامل احداث هفت واحد نیروگاهی مقیاس متوسط جمعا به ظرفیت ۲۹۴ مگاوات در نقاط مختلف کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برق حرارتی برای تامین برق مطمئن و پایدار در کنار احداث نیروگاه‌های حرارتی بزرگ، برنامه‌ریزی لازم جهت احداث نیروگاه‌های مقیاس متوسط را از سال‌های گذشته آغاز کرده است، گفت: در همین راستا طی آبان‌ماه ۹۷ اولین واحد مقیاس متوسط به ظرفیت ۴۲ مگاوات با همکاری گروه مپنا در زاهدان نصب و راه‌اندازی شده است.

عظیمی تاکید کرد: همچنین شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با هدف افزایش تولید، کاهش افت ولتاژ در مناطق دورافتاده و نقاط ژرف شبکه و همچنین جایگزینی واحدهای فرسوده با واحدهای جدید نیروگاهی به منظورافزایش توان و راندمان ضمن برگزاری مناقصه، گروه مپنا را به عنوان پیمانکار طرح و ساخت منتخب جهت احداث هفت واحد نیروگاهی در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، یزد و لرستان انتخاب کرده است.

معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی مدت زمان اجرای این قرارداد را ۲۴ ماه برشمرد و افزود: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته سه واحد آن تا خردادماه ۱۴۰۱ در استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری خواهد رسید و چهار واحد دیگر آن نیز تا نیمه سال ۱۴۰۲ به شبکه برق کشور متصل می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، با توجه به مطالعات صورت گرفته در خصوص نیازمندی‌های شبکه برق کشور و در راستای افزایش تولید توان الکتریکی و کاهش افت ولتاژ در مناطق دورافتاده و نقاط ژرف شبکه و همچنین جایگزینی واحدهای فرسوده مقیاس متوسط نیروگاه‌های قدیمی کشور با واحدهای جدید در جهت افزایش توان خروجی و راندمان نیروگاه‌ها، استفاده از واحدهای مقیاس متوسط در دستور کار قرار گرفته است.

بدین منظور این طرح در قالب احداث هفت واحد نیروگاهی در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یزد، خوزستان و لرستان اجرایی خواهد شد.

بکارگیری نیروگاه‌های مقیاس متوسط اصولاً باتوجه به شرایط برخی مناطق در نقاط ژرف شبکه برق سراسری و مناطق دور افتاده برای رفع مشکلات کمبود تولید محلی و یا بازتوانی واحدهای موجود با ظرفیت مشابه و راندمان بسیار پایین در نظر گرفته می‌شود که احداث نیروگاه‌های بزرگ در این نقاط موردنیاز نبوده و توجیه فنی و اقتصادی نداشته است.

در این طرح از واحدهای نیروگاه گازی شرکت مپنا با نام تجاری MGT۴۰ در مقیاس متوسط که توسط متخصصان داخلی بومی‌سازی و سامانه برق و کنترل آن نیز در مپنا طراحی شده استفاده خواهد شد.

توان خروجی این واحدها در شرایط ایزو ۴۲ مگاوات است. این واحدها قابلیت کار با سوخت گاز طبیعی و سوخت مایع (گازوئیل) را دارا بوده و با بکارگیری توربین‌های بخار امکان تبدیل آن‌ها به سیکل‌ترکیبی وجود دارد. همچنین در واحدهای تولید همزمان برق و حرارت CHP نیز قابلیت کاربرد دارند.

توانایی فعالیت پایدار و مستمر، مقاوم در شرایط اقلیمی نامساعد، ارتفاع بالا و حتی شرایط ریزگردها، قابلیت ساخت، نصب و راه‌اندازی سریع در مدت زمان ۶ ماه، راهکاری مناسب جهت رفع سریع نیازهای برق در کشور، قابلیت احداث در ساختگاه‌های دارای محدودیت فضا، قابلیت‌های تولید جزیره‌ای و خارج از شبکه و رعایت کامل استانداردها و الزامات صنعت برق و سایر صنایع از جمله مزایا و قابلیت‌های واحدهای گازی MGT۴۰  است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی نیز در جمع خبرنگاران با بیان این‌که امروز جلسه‌ای را برای انتشار اوراق مالی اسلامی داشتیم که بخشی از این اوراق در بورس انرژی در دو هفته آینده به فروش خواهد رفت، گفت: بخشی از آن بابت قرارداد امروز است که البته رقم قرارداد بسیار بالا بوده اما امیدواریم بتوانیم منابع را تامین کنیم و به مطالبات دیگر مپنا عدد دیگری اضافه نشود.

وی در خصوص آخرین وضعیت سوخت نیروگاه‌ها گفت: تامین گاز نیروگاه‌ها در هفته گذشته بهتر شده است ذخیره سوخت مایع نیز نسبت به سال قبل شرایط مناسب‌تری دارد اما نگرانی‌ها نیز وجود دارد که با افزایش گاز خانگی و سرد شدن هوا با مشکلاتی مواجه شویم لذا جلساتی را در حال برگزاری داریم تا مشکلی ایجاد نشود.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر نیرو برای افزایش واحدهایی که تا تابستان باید وارد مدار شوند، تصریح کرد: یکسری واحدهایی را که فکر می‌کردیم تا سال آینده وارد مدار کنیم وزیر نیرو قول تامین مالی را داده است لذا در برنامه تغییراتی به وجود آمد.

به گفته وی برنامه ما وارد مدار کردن ۳۵۵۲ مگاوات بود اما با وعده وزیر نیرو اجرای برنامه‌ها تصویب شد و در صورت تامین مالی می‌توانیم این برنامه‌ها را سرعت بخشیم. برای تامین مالی برنامه‌هایی در نظر گرفته شده و دولت راهکارهایی را برای این مهم در نظر گرفته است.

وی با اشاره به برنامه افزایش راندمان نیروگاه‌ها گفت: براساس برنامه ریزی‌ صورت گرفته تا پایان سال راندمان نیروگاه‌ها به ۴۰ درصد خواهد رسید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا