ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

نقش و اهمیت فناوری فضایی در کارآفرینی و اشتغالزایی

دبیر ستاد برگزاری هفته جهانی فضا با بیان اینکه امسال شعار این هفته،”فضا و کارآفرینی” است، گفت: توسعه فناوری فضایی بسترهای گسترده‌ و جدیدی را برای علاقه‌مندان این حوزه و همچنین کارآفرینان فراهم می‌کند.

مرتضی نیکخوی مفرد عصر امروز ۱۲ مهر در افتتاحیه هفته جهانی فضا که در آسمان‌نمای دانشگاه فردوسی مشهد (انگاریوم) برگزار شد، با بیان اینکه این هفته جشنی بین‌المللی برای تجلیل از علوم و فناوری‌های فضایی و نقش آن‌ها در بهبود زندگی بشر است، اظهار کرد: بر اساس قطعنامه‌ای که در سال ۱۹۹۹ میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد، هر سال از چهارم تا دهم اکتبر هفته جهانی فضا نامیده می‌شود و علت انتخاب این روزها برای چنین هفته‌ای، گرامیداشت دو نقطه عطف در تلاش بشر برای ارتقای علم نجوم است؛ در روز ۴ اکتبر ۱۹۵۷ نخستین ماهواره ساخت بشر، یعنی اسپوتنیک-۱ پرتاب شد و ۱۰ اکتبر ۱۹۶۷ اولین معاهده فضای ماورای جو در سازمان ملل تصویب گردید.  

وی افزود: آموزش مردم نقاط گوناگون جهان برای آگاهی‌بخشی در مورد فواید حاصل از بهره‌برداری از فضا، رونق استفاده از فضا برای توسعه اقتصاد پایدار، جلب حمایت‌های عمومی از برنامه‌های فضایی، تشویق کودکان به فراگیری علوم فضایی، ترویج راه‌اندازی نهادهای مرتبط با فضا در نقاط مختلف دنیا و تقویت همکاری‌های بین‌الملل در حوزه فضایی از جمله اهداف هفته جهانی فضاست.

دبیر ستاد برگزاری هفته جهانی فضا با بیان اینکه مشهد، قم، یزد، ایلام و تبریز بیشترین همکاری‌ را با سازمان فضایی ایران برای گرامیداشت هفته جهانی فضا داشته‌اند، ادامه داد: هر کشوری با توجه به امکانات و منابع خود، برنامه‌های مختلفی را برای تحقق اهداف مذکور اجرا می‌کند که از جمله می‌توان به برگزاری سخنرانی‌‎ها، چاپ پوستر، برگزاری مسابقات نقاشی، ساخت ماکت‌های فضایی و… اشاره کرد.

نیکخوی با بیان اینکه امسال شعار این هفته،”فضا و کارآفرینی” است، عنوان کرد: این نشان‌دهنده اهمیت فناوری فضایی در کارآفرینی و اشتغالزایی است. توسعه فناوری فضایی بسترهای گسترده‌ و جدیدی را برای علاقه‌مندان این حوزه و هم چنین کارآفرینان فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اسامی انتخاب شده برای هر کدام از روزهای هفته جهانی فضا در سال ۱۴۰۲، بیان کرد: امروز چهارشنبه، به عنوان نخستین روز این هفته به نام “فضا و کارآفرینی” نامگذاری شده است. همچنین پنجشنبه تحت عنوان “فناوری فضایی؛ صنعت پیشران”، جمعه تحت عنوان “فضا و توسعه زیست‌بوم‌های کارآفرینی”، شنبه به نام “فضا و کارآفرینی برای نسل آینده”، یکشنبه تحت عنوان “فضا؛ اقتصاد آینده”، دوشنبه به نام “سرریز فناوری فضایی و کارآفرینی” و سه‌شنبه تحت عنوان “فضا و فرصت‌های کارآفرینی” نامگذاری شده است.

نماینده سازمان فضایی ایران با بیان اینکه برنامه‌های این سازمان برای هفته جهانی فضا دارای مخاطبانی از کودکان و نوجوانان تا عامه مردم است، گفت: تا کنون بیش از ۷۰ برنامه برای این هفته در نظر گرفته شده است و علاقمندان می‌توانند جزئیات این برنامه‌ها را از طریق سایت سازمان فضایی ایران مشاهده کنند.

نقش و اهمیت فناوری فضایی در کارآفرینی و اشتغالزایی
برنامه‌های آسمان‌نمای دانشگاه فردوسی در هفته جهانی فضا

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا