بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

نشست تخصصی”Defi و دنیای پر جاذبه رمز ارزها”برگزار شد

نشست تخصصی ”Defi و دنیای پر جاذبه رمز ارزها”پیش از ظهر سه شنبه ۱۹ دی ماه و در دومین روز فعالیت نهمین نمایشگاه تراکنش ایران با اسپانسری شرکت به پرداخت ملت در سالن آمفی تئاتر مرکز آفرینش های کانون پرورش فکری برگزار شد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ستاد خبری رویداد بین‌المللی Transaction، محمدمهدی تقی پور؛ مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت (مدیر نشست)، فرهاد اینالویی؛ متخصص حوزه بانکداری دیجیتال، احمد وطنی؛ مدیرعامل پلتفرم توثیق ونسی و حسین یعقوبی؛ مدیر گروه بلاکچین شرکت خدمات انفورماتیک به عنوان سخنرانان این نشست تخصصی درباره چند محور تعیین شده در این زمینه به ایراد سخن پرداختند.

تقی پور نشست را با سخنانی درباره کنترل متمرکز به عنوان یکی از مشکلات صنعت مالی سنتی آغاز کرد و گفت: در این زمینه با تاثیر سیاست های بانک مرکزی بر نرخ های بهره، کنترل نرخ وام گیری و وام دهی توسط موسسه های مالی، کنترل جفت های معاملاتی پشتیبانی شده توسط صرافی ها، محدودیت های ابزارهای درآمد ثابت عمدتا به دولت ها و شرکت های بزرگ و کنترل وجوه برخلاف میل سرمایه گذاران توسط مدیریت مواجه هستیم.

به گفته مدیرعامل به پرداخت ملت «مشکل دریافت وام برای بیشترمردم، سختی دسترسی به فرصت های سرمایه گذاری یا وام گیری رقابتی ، دسترسی گروه های محدود به منابع مالی زیاد برای آریتراژ یا سرمایه گذاری مجدد، محدودیت فرصت های سرمایه گذاری و بازده حاصل از نقدینگی به موسسه های بزرگ، محدودیت دسترسی به سرمایه برای شرکت های سودآور، محدودیت دسترسی به دارایی های خاص از نظر جغرافیایی» از مشکلات این حوزه است.

در ادامه این نشست، حسین یعقوبی؛ مدیر گروه بلاکچین شرکت خدمات انفورماتیک گفت: انقلاب بلاکچین می تواند تغییرات زیادی را رقم بزند. بانک ها اصلی ترین نقش را به عنوان نهاد واسطه برعهده دارند و به نوعی می شود گفت کُربانکینگ ناموس بانک است، چون مانده حساب ها را نگه می دارد و اولین حوزه ای بود که مورد تقدیر قرار گرفت.

مدیر گروه بلاکچین شرکت خدمات انفورماتیک در همین زمینه افزود: با ظهور اینترنت کانال های دسترسی از انحصار بانک ها خارج شد و با مفهوم بانکداری باز روبرو شدیم. سرویس های بانکی را خارج می کنیم و بانکداری باز از لایه اعتمادساز بانک استفاده می کند و انحصار بانک روی کُربانکینگ را به چالش می کشد.

یعقوبی با طرح این پرسش که آیا در سال های آینده بانکی وجود خواهد داشت؟ چنین پاسخ داد که «بانکداری، حتی در سال ۲۰۵۰ نیز بدون بانک محقق نمی شود و فقط نقش بانک ها تغییرمی کند. امروز سرویس های Defi خیلی فراگیر شده اند و زنجیره بانکداری را فراهم می کنند.

احمد وطنی؛ مدیرعامل پلتفرم توثیق ونسی سومین سخنران نشست گفت: دنیای استارتاپ ها ریسک پذیر است. فرایند سپرده پذیری و وام پذیری مثل سایر خدمات از روز اول پیدایش با رشد همراه بوده است. در فضای سنتی وام دهی پرداخت اقساط صورت می گیرد و در صورت عدم پرداخت قسط، مبلغ قسط از میزان وثیقه کاربر نقد می شود. پروسه پرداخت وام یک هفته تا ۳۰ روز طول می کشد و بانک ها هزینه می پردازند. ممکن است فرد اقساط خود را پرداخت نکند و باز بانک متضرر خواهد شد. میزان معوقات بانکی مبلغی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ همت است و تصور کنید با این مبلغ چند بیمارستان و مدرسه می شود ساخت.

وی خاطرنشان کرد: دستورالعمل ها می گوید لندتک ها حق ندارند وام بدهند. یعنی با بازیگران حوزه صحبتی نمی شود و مشخص نیست چه کسی تصمیم گیرنده است که تعاملات مالی صورت بگیرد.

سخنران پایانی نشست فرهاد اینالوئی؛ متخصص حوزه بانکداری دیجیتال در سخنرانی خود گفت: بانک ها باهوشند و خودشان را با تغییرات هماهنگ می کنند، بنابراین حذف نمی شوند. مسائل و مشکلاتی در زمینه difi وجود دارد که یکی از این ریسک ها قرارداد هوشمند است. هر کد نرم افزاری امکان هک شدن دارد. همچنین امکان اشتباه نوشتن قراردادهای هوشمند وجود دارد.

به گفته اینالویی در برخی پلتفرم ها رای حاکمیتی خریده می شود. در این زمینه موارد فراوانی داشته ایم. ریسک مقیاس پذیری دیگر مشکل این حوزه است. مشکل اساسی تمام پلتفرم های بلاکچینی عدم تمرکز و عدم امنیت است. ریسک زیست محیطی، ریسک نگهداری و ریسک رگولاتوری از دیگر ریسک های موجود در این حوزه است.»

وی تاکید کرد: هنوز نمی دانیم رمزارز دارایی از جنس کالا و پول است و این هنوز جای بحث دارد. چرا رگولاتورها سرناسازگاری دارند، چون نمی توانند نظارت کنند. اگر رگولیشن سفت و سخت باشد، نوآوری از مرزهای ما خارج می شود و اگر سفت و محکم نباشد، حق مصرف کننده ضایع می شود.

نمایشگاه تراکنش ایران به مدت ۳ روز، از ۱۸ تا ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری و هتل لاله برگزار می‌شود. در این دوره حدود ۵۰ نشست‌ تخصصی و فرصت‌ گفتگوی B2B، با حدود ۲۵۰ سخنران و عضو کمیته علمی، ۶۰ کارگاه معرفی محصول و با برنامه‌هایی متنوع میزبان اکوسیستم صنایع مالی، بانکی، پرداخت و فناوری است.

 

منبع
فابانیوز

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا