بورسکسب و کار

آشنایی با روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه

در تمام مسیر زندگی، افراد در تلاش برای دستیابی به رفاه نسبی برای خود و عزیزانشان هستند، برای رسیدن به این امر نیاز به کسب درآمد و بازده مطلوب از طریق انتخاب یک روش مناسب برای سرمایه‌گذاری دارند. سرمایه‌گذاری اصولی و مداوم، می‌تواند افراد را به اهداف مالی خود نزدیکتر کند.

یکی از موارد مهم برای سرمایه‌گذاری مداوم، امکان سرمایه‌گذاری با حداقل مبلغ است. سپرده‌های بانکی، فعالیت مستقیم و غیر مستقیم در بازار سرمایه و … از روش‌هایی است که می‌توان با مبلغ کم شروع به سرمایه‌گذاری کرد. فعالیت در بازار سرمایه به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم است، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اختصاصی از روش‌های فعالیت غیر مستقیم در بازار سرمایه‌ به شمار می‌روند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تحت نظر مدیریت حرفه‌ای و نظارت سازمان بورس اوراق بهادار، با جمع‌آوری مبالغ خرد افراد می‌توانند در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند. صندوق‌ها با توجه به ترکیب دارایی به انواع مختلف صندوق‌های مبتنی بر کالا، صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، صندوق سهامی، صندوق شاخصی، صندوق بخشی، صندوق اهرمی، صندوق مختلط و … تقسیم می‌شوند.

از مزیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به نقدشوندگی مناسب، معافیت مالیاتی، مدیریت حرفه‌ای و کارمزد پایین و … اشاره کرد. در ادامه به بررسی چند مورد از صندو‌‌ق‌ها می‌پردازیم.

صندوق طلا

یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر کالا، صندوق طلا است. ترکیب دارایی این صندوق بیشتر در گواهی سپرده‌ سکه طلا و شمش طلا (حداقل ۷۰ درصد) و اوراق مبتنی بر سکه و شمش طلا (حداکثر ۲۰ درصد) است. این صندوق‌ها از نوع قابل معامله در بازار (ETF) هستند و افراد می‌توانند از طریق سامانه‌های معاملاتی آنلاین اقدام به خرید و فروش این صندوق کنند.
با خرید این نوع صندوق‌ها سرمایه‌گذاران بدون خرید فیزیکی طلا و شمش طلا امکان کسب بازدهی متناسب با آن‌ها را دارند.

صندوق سهامی

یکی دیگر از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق سهامی است، این نوع صندوق‌ها حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را در سهام شرکت بورسی و فرابورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند. داشتن یک مدیریت حرفه‌ای و به دنبال آن مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری، نقدشوندگی بالا و همینطور دریافت بازدهی مطلوب متناسب با رشد بازار بورس از ویژگی‌های این نوع صندوق‌ها است.

صندوق مختلط

به نوع دیگری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در ترکیب دارایی آن حداقل ۴۰ درصد و حداکثر ۶۰ درصد پرتفوی از سهام و مابقی از اوراق درآمد ثابت تشکیل شده است، صندوق مختلط می‌گویند. نسبت ترکیب دارایی این صندوق با توجه به صلاحدید مدیر سرمایه‌گذاری صندوق و شرایط بازار تغییر خواهد کرد، برای مشاهده ترکیب دارایی هر صندوق نیاز به مراجعه به سایت صندوق مدنظر است.
صندوق‌های مختلط حدودا نیمی از دارایی خود را در اوراق‌های درآمد ثابت و نیمی را در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند و بازده این صندوق‌ها معمولا بازده‌ای بین صندوق‌های سهامی و درآمد ثابت است. با تمامی این موارد در اکثر مواقع، بازده صندوق مختلط بیشتر از سپرده‌های بانکی و صندوق با درآمد ثابت بوده است.

صندوق‌های درآمد ثابت

بیشتر ترکیب دارایی صندوق‌های درآمد ثابت از اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی است به همین علت سرمایه‌گذاری با ریسک کم محسوب می‌شود.

اگر پرداخت دوره‌ای سود در امیدنامه صندوق اعلام شود، سود نقدی بین واحد‌های آن تقسیم و در زمان مشخص شده از سمت مدیر صندوق به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌شود و اگر در امیدنامه صندوق، تقسیم سود اعلام نشده باشد، سود‌های کسب‌شده از اوراق به ارزش خالص دارایی یا NAV این صندوق‌ها اضافه خواهد شد.

سبدگردانی اختصاصی

به تنظیم قرارداد و سپردن مدیریت دارایی افراد به یک فرد حقوقی دارای مجوز از سمت سازمان بورس و اوراق بهادار که با پشتوانه مهارت و تجربه، اقدام به خرید، فروش و نگهداری اوراق بهادار به عنوان نماینده سرمایه‌گذار می‌کند، سبدگردانی اختصاصی می‌گویند.

در سبدگردانی اختصاصی به علت وجود یک تیم تحلیل‌گر حرفه‌ای و باتجربه، با توجه به سطح ریسک پذیری، سلایق سرمایه‌گذاری و سرمایه فرد یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع ایجاد می‌شود. یکی از تفاوت‌های سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز در همین موضوع است.

لازم به ذکر است که معمولا برای تنظیم قرارداد سبدگردانی اختصاصی، حداقل مبلغی برای شروع سرمایه‌گذاری در نظر گرفته خواهد شد.

در انتها نیاز است که هر فرد با توجه به افق سرمایه‌گذاری خود، میزان ریسک پذیری، بازدهی مورد انتظار و … با انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتر آشنا شده و صندوق سرمایه‌گذاری مناسب خود را انتخاب کند.

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا