بین الملل

اثرات اقتصادی کرونا شبیه بحران مالی ۲۰۰۸

مدیر قطب اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: اثرات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا می تواند بحرانی شبیه بحران مالی سال ۲۰۰۸ باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  «سید کمیل طیبی» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: بسته ۱۲ میلیارد دلاری بانک جهانی شامل کمک های متعددی برای مقابله کرونا است.

وی با بیان اینکه بسته مزبور برای تامین تجهیزات پزشکی درنظر گرفته شده است، اظهارداشت: برآورد می شود ماهانه نیاز مالی بسیاری برای تجهیز لوازم پزشکی وجود داشته باشد که باید از هم اکنون پیش بینی های لازم برای آن انجام شود.

همچنین بخوانید

مدیر قطب اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان ادامه داد: با توجه به ضعف کشورهای عقب مانده چنین کمک هایی بیشتر به سمت کشورهای فقیر یا در حال توسعه سوق داده خواهد شد.

وی همچنین گفت: بسته مزبور با کمک سازمان بهداشت جهانی، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برای هر نوع پیشگیری از آثار جهانی بیماری کرونا در نظر گرفته شده است.

طیبی در ادامه افزود: بیماری کرونا نرخ رشد اقتصاد جهانی را در دو ماهه آینده و ادامه سال ۲۰۲۰ کاهش خواهد داد به طوری که طبق پیش بینی ها نرخ رشد اقتصادی نیم تا هشت دهم درصد کاهش خواهد یافت.

وی اظهارداشت: کاهش نرخ رشد اقتصاد جهانی آثار منفی اقتصادی را برای کشورهای در حال توسعه و کشورهای پیشرفته به وجود می آورد اما آثار مورد نظر در کشورهای در حال توسعه و فقیر بیشتر خواهد بود.

مدیر قطب اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان ادامه داد: کمک مالی در قالب بسته ۱۲ میلیارد دلاری بیشتر به کشورهای فقیر در جنوب آسیا و کشورهای آفریقایی اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: در قبال بسته کمک مالی مربوطه یک نوع سیاست گذاری پیش بینی شده است که از جمله آنها می توان به کاهش نرخ بهره جهانی و ایجاد گشایش مالی برای سرمایه گذاری اشاره کرد.

طیبی در ادامه گفت: کمک های بلاعوض و خرید تجهیزات پزشکی بیشتر به کشورهای در حال توسعه و فقیر اختصاص خواهد یافت.

وی با بیان اینکه گروه هفت، فدرال رزرو و غیره برنامه های سیاستی را در پیش گرفته اند، اظهارداشت: اثرات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا می تواند به بحرانی شبیه بحران مالی سال ۲۰۰۸ شود.

مدیر قطب اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان ادامه داد: افت تقاضا و تولید نیازمند یک سری بسته های سیاستی مانند تامین مالی، تشویق و ترغیب به سرمایه گذاری و غیره است که در بسته کمک به کشورها شکل خواهد گرفت.

وی ضمن اشاره به اینکه بخشی از بسته کمکی ۱۲ میلیارد دلاری بلاعوض و بخش دیگر با بهره پایین خواهد بود، گفت: کشورها باید تعهداتی را در قبال ضمانت اجرایی اهداف و پیاده سازی آنها ارائه دهند.

طیبی با تاکید بر اینکه اعطای چنین کمک های کمتر صورت می گیرد، افزود: ارائه بسته های مزبور شاخص های جهانی را بهبود می بخشد، از افت آنها جلوگیری می کند و نیاز به تجهیزات را تامین می کند.

وی در پایان به رادیو اقتصاد یادآور شد: طبق پیش بینی ها ماهانه به ۸۹ تا ۹۰ میلیون عدد ماسک برای مقابله با بیماری کرونا نیاز است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا