صنعت، معدن، تجارت

فروش انرژی صرفه جویی شده،به ماینرها مجاز شد

شرکت توانیر موظف شد سازوکار خرید و اختصاص میزان برق صرفه جویی شده را برای مصرف نهائی به هر یک از کاربردهای رایج از جمله استخراج رمز ارزها فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت نیرو، براساس این دستورالعملی که همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق وانرژی صادر کرد، دارنده گواهی صرفه جویی مجاز است معادل انرژی الکتریکی مندرج در گواهی را بر اساس مقررات جاری، از طریق بورس انرژی (به طور مستقیم و یا از طریق قراردادهای دو جانبه با مالک نیروگاه) خریداری و برای مصرف نهایی به هریک از کاربرهای رایج از جمله استخراج رمزارزها، تخصیص دهد.

براساس این دستور العمل که در اجرای بند ۴-۳ مصوبه شماره ۱۰۰/۲۰/۳۶۳۷۶/۹۸ مورخ ۱۸/‏۰۸/‏۱۳۹۸‬ صادر شده است، شرکت توانیر با هدف بسترسازی لازم و تشویق سرمایه گذاری در طرح‌های بهینه سازی انرژی الکتریکی، موظف خواهد بود موارد درج شده در این ابلاغ را اجرایی کند.

براساس بند اول این دستور العمل متقاضی سرمایه گذاری، موظف است ضمن ارائه طرح پیشنهادی، تاییدیه شرکت توانیر در خصوص زمان و محل اجرای طرح را دریافت و شرکت توانیر نیز موظف خواهد بود ساز و کار مربوط به مشارکت سرمایه گذاران در طرح‌های بهینه سازی را فراهم نماید.

برپایه بند دوم این دستورالعمل نیز شرکت توانیر موظف است، با رعایت مقررات جاری، ساز و کار لازم برای اندازه گیری و صحه گذاری (M&V) انرژی الکتریکی صرفه جوئی شده را فراهم نماید.
برمبنای بند سوم این ابلاغیه برای طرح هائی که تائیدیه بند (۱) را گرفته و مطابق ساز و کار بند (۲) منجر به صرفه جوئی انرژی الکتریکی می‌شوند، از زمان آغاز بهره برداری طرح، معادل انرژی الکتریکی صرفه جوئی شده در طول عمر طرح (حداکثر به مدت ده سال)، گواهی صرفه جویی به سرمایه گذار تعلق می‌گیرد.

همچنین براساس تبصره گنجانده شده در این همین بند، با هدف تسهیل سرمایه گذاری، شرکت توانیر موظف است فهرست طرح‌های دارای اولویت را اعلام کند.

برپایه بند چهارم این دستورالعمل، گواهی صرفه جوئی، نشان دهنده حق مالکیت بر میزان انرژی الکتریکی مندرج در آن در دوره اعتبار گواهی است و امکان انتقال به غیر را نیز دارد. درهمین زمینه شرکت توانیر موظف است با همکاری شرکت بورس انرژی تمهیدات لازم را در این زمینه صورت دهد.

در بند پنجم این ابلاغیه همچنین تصریح شده است: دارنده گواهی صرفه جوئی مجاز است معادل انرژی الکتریکی مندرج در گواهی را بر اساس مقررات جاری، از طریق بورس انرژی (به طور مستقیم و یا از طریق قراردادهای دو جانبه با مالک نیروگاه) خریداری و برای مصرف نهایی به هر یک از کاربرهای رایج از جمله استخراج رمز ارزها، تخصیص دهد.

در بند ششم این دستور، با هدف ایجاد شفافیت و فراهم کردن فرصت‌های برابر برای متقاضیان سرمایه گذاری در طرح‌های بهینه سازی انرژی الکتریکی و همچنین اولویت بخشی به فرصت‌های برتر بهینه سازی، شرکت توانیر موظف شده است که علاوه بر اطلاع رسانی، تمهیدات لازم و بسترسازی مناسب برای اجرایی شدن طرح‌های بهینه سازی را انجام دهد. براساس بند هفتم این ابلاغیه نیز برای آن دسته از موضوعات بهینه سازی انرژی الکتریکی که دارای مجوز شورای اقتصاد هستند، میزان انرژی الکتریکی صرفه جویی ناشی از اجرای طرح و همچنین روش اندازه گیری و صحه گذاری (M&V) آن، مطابق مفاد مجوز شورای اقتصاد تعیین می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا