امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

اماکن دامی حوضه آبریز کرخه سم‌پاشی شدند

اهواز- مدیر کل دامپزشکی خوزستان گفت: به طور میانگین ۱۰۲ درصد جایگاه‌های دامی حوضه آبریز کرخه که دچار تنش آبی هستند برای مقابله با انگل خارجی سمپاشی شده اند.

به گزارش آرمان اقتصادی، ناصر عسکری فرد پیش از ظهر امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای با بیان اینکه چهار شهرستان هویزه، دشت آزادگان، حمیدیه و اهواز در حوضه آبریز کرخه با احتمال تنش ناشی از کم آبی روبه‌رو هستند، اظهار کرد: مجموع دام‌های سنگین درگیر تنش ۲۷ هزار و ۳۰۰ رأس و دام سبک ۱۶۶ هزار رأس است.

وی افزود: با هماهنگی بین بخشی معاونت عمرانی استانداری خوزستان، امور روستایی استانداری استان و دامپزشکی استان برای تأمین تراکتورهای سمپاش برای تسریع مبارزه با انگل‌های خارجی از مجموع ۹۰ دهیاری ۶۰ دهیاری این تراکتورها را تأمین کردند.

وی با بیان اینکه به طور میانگین ۱۰۲ درصد جایگاه‌های دامی سمپاشی شده‌اند، تصریح نمود: با اقدام صورت گرفته ۹۰ درصد جمعیت دام سبک و ۷۲ درصد جمعیت دام سنگین تحت سمپاشی و مبارزه با انگل‌های خارجی قرار گرفته‌اند.

عسکری فرد تصریح کرد: در ۹۲ درصد دام سنگین این حوضه معادل ۲۵ هزار و ۲۰۰ رأس نوبت سر، عملیات واکسیناسیون تب برفکی و بروسلوز انجام شد؛ همچنین از ابتدای سال تاکنون ۴۲۴ هزار نوبت سر معادل ۲۵۵ درصد، واکسیناسیون دام سبک اعم از تب برفکی، آبله و PRP صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۴۱ بازدید توسط کارشناسان دامپزشکی در این حوضه برای شناسایی و مبارزه با بیماری‌ها صورت گرفته که تلفات دامی مشاهده نشده است و این پایش ها همچنان ادامه خواهد داشت.

عسکری فرد تصریح کرد: سمی که برای نخستین بار در سال جاری استفاده شده بسیار مؤثرتر از سموم سال‌های قبل و معادل چندین بار سمپاشی است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا