ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

«فضا و کارآفرینی»؛ شعار هفته جهانی فضا در سال ۲۰۲۳

هر ساله انجمن هفته جهانی فضا موضوعی را برای برگزاری برنامه‌های این هفته انتخاب می‌کند تا فعالیت‌ها و رویدادهایی که در سرتاسر جهان طی روزهای ۴ تا ۱۰ اکتبر برگزار می‌شود، حول این محور برنامه‌ریزی شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، موضوع هفته جهانی فضا در سال ۲۰۲۳ «فضا و کارآفرینی» اعلام شده است. این موضوع به اهمیت روزافزون صنعت فضا در حوزه تجارت و فرصت‌های روزافزون کارآفرینی در حوزه فضایی و مزایای جدیدی که کارآفرینان این حوزه ایجاد می‌کنند، می‌پردازد.

انجمن هفته جهانی فضا در بیانیه خود آورده است: «با کوچک‌سازی و کاهش هزینه‌های پرتاب، اکنون این امکان برای یک کسب‌ وکار کوچک وجود دارد که یک ماهواره کوچک را ساخته و پرتاب کند و این امکان برای کارآفرینان فراهم شده تا با تولید محصولاتی نو بر پایه داده‌هایی ارزشمند فضایی، خدمات متنوعی را در اختیار دولت‌ها و صنعت قرار دهند.

هفته جهانی فضا در سال ۲۰۲۳ دانشجویان سراسر جهان را برای مطالعه و تحقیق و ایجاد کسب و کار در حوزه فضایی ترغیب کرده و فرصتی قابل توجه در اختیار شرکت‌های فضاپایه برای استخدام نیروی کار مورد نیاز برای توسعه صنعت فضایی قرار می‌دهد.

همچنین این انجمن تلاش خواهد کرد با برگزاری برنامه‌های علمی و ترویجی در سراسر دنیا و افزایش توجه به کاربردهای متنوع صنعت فضایی، در مسیر توسعه کاربردهای مدارهای لئو و تبدیل آن به یک اکوسیستم کارآفرین‌تر نقش‌آفرینی کند.

به نقل از سازمان فضایی ایران، هفته جهانی فضا جشنی بین‌المللی برای تجلیل از علوم و فناوری‌های فضایی و نقش آنها در بهبود زندگی بشر است. بر اساس قطع‌نامه‌ای که در سال ۱۹۹۹ میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد، هر سال از ۴ تا ۱۰ اکتبر (۱۲ تا ۱۸ مهر) هفته‌ جهانی فضا نامیده می‌شود.

علت انتخاب کردن این روزها به عنوان هفته‌ جهانی فضا، گرامیداشت دو نقطه‌ عطف در تلاش بشر برای دستیابی به فضا است. گام نخست پیشرفت بشر در ۴ اکتبر ۱۹۵۷ با پرتاب نخستین ماهواره ساخت بشر یعنی «اسپوتنیک یک» آغاز شد. همچنین در ۱۰ اکتبر سال ۱۹۶۷ نیز قوانین مربوط به فعالیت کشورها در فضا با رویکرد صلح‌آمیز و بشردوستانه امضا شد.

از زمان بیانیه سازمان ملل در سال ۱۹۹۹، هفته جهانی فضا به بزرگترین رویداد فضایی عمومی در جهان تبدیل شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا